Protojerej Andrej Tkačov: Daj krv da bi primio duh
Ne dajući išta, čovek ne može da stekne veru i da je ne izgubi. Kod otaca ima jedan asketski izraz: daj krv i primi duh. Odnosno, budi spreman na izvesnu žrtvu, možda čak i na krvoproliće
Glavna stvar u našem životu jeste reč Božja i to koliko možemo da je usvojimo. Koliko ona živi i deluje u čoveku, zato što su svet i ljudska slava kao trava i cvet na travi. I sunce će izaći, i osušiće se trava, i njen cvet će opasti, a čovek koji tvori Božju volju ostaje zauvek. Zbog ove životne neophodnosti i zbog uzvratne reakcije mnogih srca, zbog želje ljudskog srca da čuje reč Božju i da prebiva u njoj, češće ćemo otvarati Sveto Jevanđelje. Da bi reč Božja postala naše nasleđe mi ćemo je češće čitati kap po kap i dozvolićemo ovim kapima da dube kamen našeg srca, jer, kao što je poznato „kap po kap i kamen izdubi“. Danas ćemo početi od kraćeg odlomka iz 13. glave Jevanđelja po Mateju gde Gospod kaže:
Carstvo je Nebesko kao blago sakriveno u polju, koje našavši, čovek sakri i od radosti svoje otide i sve što ima prodade i kupi polje ono.
Šta je ovde važno? Zapazite, Carstvo Nebesko, Carstvo Božje je apsolutno realna stvar. To nije fantazija nekog egzaltiranog uma. To je stvarnost. I to stvarnost od prvorazrednog značaja. Međutim, stvarnost nije svima otkrivena. Zato čovek koji ne shvata ovu stvarnost i koji je nije dotakao, koji je nije video („uho nije čulo i oko nije videlo“) to ne oseća i na vernika gleda kao na čudnog čoveka. A vernik poseduje apsolutno realno blago koje je do izvesnog vremena nedostupno tuđem oku.
Ovo blago liči na blago koje je sakriveno u polju. Ispod sloja zemlje niko ništa ne vidi i samo jedan čovek vrlo pouzdano zna da se ovde nalazi stvarno blago koje zavređuje da sve proda i da kupi parče ove neugledne zemlje. I to verovatno zemlje koja je kamenita i koja je verovatno obrasla bodljikavim travama, zato što nam jevanđeljski život sa svoje spoljašnje strane izgleda kao nešto kamenito i bodljikavo. Tu čovek može i da se spotakne, i da se udari, može vrlo teško da radi, tu nema izvora vode, tu je suvo, tu je teško i neprijatno. I na ovom suvom i naizgled neprijatnom parčetu zemlje u dubini se nalazi realno blago.
Ovo je vrlo važno u smislu pitanja da li vi sami Carstvo Nebesko osećate ne samo kao sintagmu, već kao stvarnost kojoj već u začetku, upravo kao začeto dete, a možda i više pripadate? Da li ste uzeli plug Gospodnji kako biste orali ovu njivu i kako se ne biste okretali? Da li su vas ljudi ikad čudno, gledali da li ste čudno izgledali u očima ljudi iz svoje okoline? Kao čovek koji ima blago koje niko ne vidi i veseli se iako je naizgled siromah, koji čini glupost, jer sve prodaje radi nekakvog nejasnog parčeta zemlje.
U ovoj jevanđeljskoj slici, u ovoj priči postoji pitanje koje nam je upućeno: koliko sam siguran da polje koje sam kupio sadrži blago? Šta uopšte znam o njemu?
Zašto se prema njemu odnosim podjednako realno kao što se ljudi odnose prema novcu koji se nalazi u džepu, kao što se realno odnose prema „sklopljenom poslu“? Apsolutno ne fantastično, ne alegorično, ne u snoviđenjima, već sasvim konkretno – prema Carstvu Božjem kojem mi, hrišćani, treba da pripadamo. Ono se začinje u čoveku, čovek raste u njemu kao dete u utrobi, zatim treba da se rodi u Večni život i da se učvrsti u njemu, da izraste u njemu u meru savršenog čoveka.
U ovoj kratkoj priči takođe se navodi jasno pravilo: da bi čovek nešto kupio treba nešto da proda. Odnosno, dolazi do aktivne razmene. Ne dajući išta, čovek ne može da stekne veru i da je ne izgubi. Kod otaca ima jedan asketski izraz: daj krv i primi duh. Odnosno, budi spreman na izvesnu žrtvu, možda čak i na krvoproliće. A moliti se za ljude znači krv prolivati, kao što je govorio sveti Siluan Atonski. I apostol Pavle je govorio da se još niste podvizavali protiv greha do krvi.
Odnosno, borba s grehom pretpostavlja spremnost čak i na prolivanje krvi. Iako sam na to retko nailazio: malo je ljudi koji su spremni da se protive grehu toliko da čak i krv proliju, ali da ne zgreše. O tome se zapravo i govori u Jevanđelju: radi toga čovek može i ruku da odseče i oko da iskopa. Naravno, naša Hrišćanska Crkva se ne sastoji od ljudi bez ruku i bez nogu, ali u čoveku treba da postoji spremnost da prolije krv. Upravo ova spremnost za davanje rađa podvižnike.
Autor: Protojerej Andrej Tkačov
Sa ruskog posrbila: Marina Todić
Izvor: https://stanjestvari.com/2020/09/24/andrej-tkacov-daj-krv-da-bi-primio-duh/