Kosovo i Metohija iz zaboravljenog ugla (2)
Susreti sa Kostom Bulatovićem
Ovome potpisniku dalo se da se sa Kostom Bulatovićem iz Kosova Polja, prvim potpisnikom Peticije 2.016, prvi put sretne 17. marta 1986, na šestoj protestnoj večeri u Francuskoj 7. Kosta se skupu obratio donoseći pozdrave „tužne raje sa Kosova“. Niko od nadležnih još se nije zapitao šta je u peticiji napisano, no se svi pitaju ko je to napisao. Kostin odgovor na to pitanje sadržan je u jednom skoro nepoznatom dvostihu Radovana Bećirovića: „Nas je teška naćerala muka / Da od vuka pravimo bauka“. Ne pruža se pomoć „napaćenom narodu no teroristima… Niko se ne pita šta se tamo radi, no ko se to tamo žali“. I dodaje: „U mojoj kući rijetko je ko od mojih predaka umro prirodnom smrću, umjeću i ja tako da se pokažem“. Prilike na Kosovu i dalje su nepodnošljive. „Kad padne mrak, mada je i danju mrak, malo ih ima koji se smiju kretati“. Od njega se očekuje da kosovske probleme rešava on, pošto to društvo ne namerava da učini. „Ja sam pošao na put: ili u slobodu ili u zatvor kao Profesor kome su posvećene ove večeri, a mislim da ću ja zatvarati one koji misle mene da zatvaraju… Kad slušam moćnike, čelnike, moram se pitati u kojoj ja zemlji živim… Narod pobježe glavom bez obzira, kuće se prodaju tokom noći, narod je izgubio povjerenje u vlast… Ova teritorija je veleizdana, džabe spomenici, džabe deklaracije… Peticiju koja se toliko napada napisali su najviša državna i partijska rukovodstva ove zemlje, a mi smo je samo potpisali“.
Drugi susret sa Kostom zbio se sedam dana kasnije, na sedmoj protestnoj večeri, na kojoj se on predstavio kao „seljak sa Kosova, tvorac Peticije 2016 (potpisnika): – „Ja sam čovek iz naroda i govoriću tako kako umem, kako me je majka naučila. Neću vam ništa lepo poručiti, ali sam doneo pozdrave tužne raje srpske na Kosovu. Pitaćete se ko napisa peticiju, kao i mnogi ne pitajući kako to rešiti i razrešiti. Nego ko ju je napisa! Nju je napisala muka. Čekali smo da adekvatne instance preduzmu mere protiv genocida, čišćenja čitavih grobalja, spomenika, i svega onoga što beleži da su Srbi tamo vekovima živeli. Umesto napaćenom narodu oni dadoše podršku teroristima. ‘Oklopne jedinice’ uz pomoć ‘pešadije’, da se izrazim vojnički, čiste prostor i useljavaju čitava naselja tuđincima iz Albanije. Niko se ne pita šta se nad srpskim narodom radi, nego ko se to tamo žali. U mom porijeklu, a imam i svedoka, retko je ko u mojoj kući umro prirodnom smrću. Pa sam i ja sam sebe osudio na isto, da se za slobodu mogu suprotstaviti svakome… Tamo ne postoji nikakva organizacija koja piše peticije kako misle mnogi i žele to da prikažu. Došlo je do lančane reakcije, kada padne mrak, mada je nama mrak i danju, malo ima tih koji se kreću van svoga doma i avlije. Ja sam pošao putem, ili u slobodu ili u zatvor, ali mislim da će doći brzo vreme da ja zatvaram one koji to hoće mene. Naše dijete ne može mirno odit ulicom, naša žena ne može ići u grad u kupovinu bez pratnje.
Narod pobeže glavom bez obzira. Za poslednjih dvadesetak dana, četrnaest kuća je samo u Kosovu Polju prodano, i to sve preko noći. Pitam se zašto je ta akcija tako brza. Narod je izgubio poverenje u postojeću vlast. S druge strane govori se da će kupovina na Kosovu biti zabranjena. Ko je napisao peticiju, pita me spiker TV Titograd, a ja mu kažem, najviše partijsko i državno rukovodstvo, mi smo je samo potpisali“ ( Politikolog Beograd, broj 30, mart 1986, 16-17).
Preporuka književnicima da ćute
Dok se Udruženju književnika Srbije, ne samo na protestnim večerima, govori o prevelikim tegobama srpskog življa na Kosovu i Metohiji, izvesni Ž. Đorđević, u tekstu Ko je, stvarno, ugrožen, sugeriše da su na Kosovu i Metohiji jedino ugroženi Šiptari i divlje doseljeni Arbanasi, zbog toga što ih svojim žalbama ugrožavaju progonjeni Srbi. Nesumnjivo, on je to napisao pošto je iz jednog saopštenja Predsedništva CK SK Srbije saznao da taj visoki partijski organ nije zadovoljan zbivanjima na tribini u Francuskoj 7. Pa podseća:
„Predsedništvo CK SK Srbije ocenilo je da su pojedini vidovi aktivnosti Udruženja književnika Srbije uzeli neprihvatljiv smer. Reč je o aktivnosti Tribine Udruženja na kojoj je u novije vreme ‘pružena mogućnost nacionalistima i drugim protivnicima političke ravnopravnosti i samoupravljanja da istupaju i iznose svoja poznata stanovišta. Takva aktivnost tribine baca senku na čitav rad Udruženja i okuplja oko Udruženja razne protivnike našeg društvenog uređenja’. (Kakva bi to bila „politička ravnopravnost“ ako se književnicima oduzme mogućnost da se bave društvenom problematikom i po čemu bi ukazivanje na društvene probleme bilo protivno „političkoj ravnopravnosti“; manj ako se ne misli da bi ukidanjem književničke tribine bila sačuvana politička ravnopravnost onih koji su sebi prigrabili pravo da budu „politički ravnopravniji“ od ostalih – IP).
Ne radi se, dabome, o bilo kakvom sporenju društvenog angažovanja Udruženja kao dela subjektivnih socijalističkih snaga društva. (U brazdu, drugovi književnici! – IP). To je njihova ustavna mogućnost, pravo i obaveza. Reč je o zloupotrebi društvenog angažmana da se sa nacionalističkih pozicija ugrožava jedinstvo naših naroda i narodnosti (partijskom vrhu se čini da su Srbi s Kosova i Metohije došli u Beograd i u Udruženje književnika da se žale zbog „jedinstva“ naših naroda i narodnosti, naročito onih koji to „jedinstvo“ koriste ne bi li, uz podršku partijske države, sproveli teror nad nekim drugim „jedinstvenim“ narodom – IP), da se sopstvenim nacionalizmom udara po nacionalizmu drugih. (Što bi reklo da je, u skladu s partijskom ideologijom, „nacionalizam drugih“ bio dozvoljen i, čak, poželjan – IP). Zato je i Predsedništvo CK SK Srbije upozorilo da Udruženje ne sme biti politički centar za napade na politiku Saveza komunista. Jer, kako je rečeno, ‘teški problemi na Kosovu i sporost u njihovom rešavanju ne smeju da budu izgovor za eskalaciju nacionalističkih i drugih pogleda i za pretvaranje Udruženja u instituciju iznad svih drugih i specijalnu adresu na koju treba da stižu žalbe ljudi sa Kosova’ (I inače je iz sintagme „Kosovo i Metohija“ izbačena reč „Metohija“ – Zemlja manastirskih imanja –, s jedinim ciljem da se izbriše trag o pravoslavnoj, srbskoj, prošlosti te pokrajine, a „jugoslovenski“ – i „srbski“, naravno! – partijski vrh se, pošto je to sam izbrisao, trudi da sve tamošnje probleme, koji su „teški“, za koje verovatno zna ali ih rešava „sporo“, zadrži u svom „vlasništvu“: niko ne sme da se u te probleme meša, jer na taj način preti da oteža, uspori ili, čak, onemogući stari komunistički naum da Kosovo i Metohiju preda Arbaniji; da nije takvog mešanja, taj bi se naum jednog dana ostvario, pa bi se svi, ne samo književnici, našli pred svršenim činom i nikakva im tribina više ne bi vredela ni bila potrebna – IP).
Najvažnije rasprave u ovom Udruženju nameću više pitanja na koja bi morali da odgovore prvenstveno mnogi stvaralaštvom potvrđeni književnici, koji su, ne samo svojom krivicom (a čijom krivicom, pobogu, da li su oni sami sebe potisli ili je to „neko drugi“ učinio sa računom – IP) potisnuti sa društvene scene, pa i sa ove tribine Udruženja… Zar je doista teško shvatiti da bitku protiv albanskog nacionalizma ne mogu voditi ni dobiti srpski nacionalisti? Sva naša iskustva govore da eskalacija jednog nacionalizma u najmanju ruku može da izazove drugi nacionalizam i ništa više. To je bar obrazac delovanja, a ako se to ne shvati u Udruženju književnika, onda će se njihov društveni angažman izroditi u tragične širine zla na ovom podneblju. (Što znači: pošto je šiptarski nacionalizam već „eskalirao“, ne treba mu se odupirati jer bi se u suprotnom mogao javiti srpski nacionalizam; književničko udruženje treba da ćuti, kako se njihov otpor šiptarskom nacionalizmu ne bi izrodio „u tragične širine zla“ – IP).
Delima potvrđeni pisci (da li tu, primera radi, misli na Oskara Daviča i neke druge režimske pisce? – IP) bi morali da shvate da njihov ugled i ugled udruženja književnika ne bi smeo da zavisi isključivo od pojedinaca minornih stvaralačkih moguć-nosti (ko li je taj Đorđević koji određuje ko je „minornih mogućnosti“? – IP), koji svoju stvaralačku nemoć pokušavaju da nadomeste politikantstvom sa nacionalističkih pozicija. Njih ne bi trebalo, bar ne politički, da ‘zastupaju’ otpadnici od pokreta, ma koliko oni nekad nešto značili za pokret, jer danas direktno osporavaju i gaze sva ona opredeljenja i vrednosti u čijem su stvaranju i sami učestvovali. Svetsko a i naše iskustvo nedvosmisleno potvrđuje da je ideološko otpadništvo uništilo kod ovih ljudi moć razumnog kreativnog rasuđivanja. Nažalost, ideološki otpadnici su ne samo politički izgubljeni za pokret, već su zbog opsednutosti mržnjom izgubljeni i za umetničko stvaralaštvo. (Nema se na umu da su „ideološki otpadnici“ iznutra sagledali svu nemoć partijske države i partijske vlasti, ali im se zato pripisuje mržnja prema pokretu, zbog koje su oni izgubljeni ne samo za pokret, odnosno za partiju, već i za stvaralaštvo – IP).
Stvaralaštvu, pa i Udruženju književnika, potrebni su angažovani ljudi, humanistički i demokratski opredeljeni, delima iskazani, sa ugledom, spremni i sposobni da se okupe i mobilišu (ovi iz Udruženja baš su takvi! – IP), a ne oni koji nas nacionalističkom mržnjom dele i svađaju, oni koji svako drugačije mišljenje propraćaju zviždanjem i protestima. (Stalno pominjanje „nacionalističke mržnje“ i sličnih parola pokazuje da se partijska država našla na stranputici i da jedini izlaz vidi u trudu da zviždanjem potraži podršku za sebe ili da tim zviždanjem skrene pažnju na svoju „zalutalost“ – IP). Humana i demokratska načela i zviždanje ipak ne mogu da koegzistiraju.
Valja zato očekivati da će se mnogobrojni književni stvaraoci – zarad sopstvenog dostojanstva i dostojanstva književnog čina prenuti iz letargije i ustati u odbranu književnih i društvenih vrednosti, da će se odlučno suprotstaviti svim onim politikantima koji mešetare društvenom scenom. (Udruženje je doista pokazalo da se velik deo pisaca trgao iz višedecenijskog bunila i suprotstavio se partijskim politikantima koji svojim parolama samo zaluđuju običan svet i svojim mešetarenjem uništavaju sopstveni narod – IP). Senka nepoverenja nad čitavom plejadom delima iskazanih pisaca štetila bi i piscima i društvu. (Već šteti, naročito društvu, pošto su pisci pokazali da su progledali i običnom svetu već pokazuju u kakvom se beznađu do sada živelo – IP). A za takvo razobličavanje nevrednosti moraju se izboriti pre svega pisci, ne mireći se sa onim identifikacijama koje izjednačavaju stvaraoce sa politikantima i koje ugrožavaju stvaralaštvo“ (Komunist Novi Sad, 25. mart 1986, 4).
Lepo zapaženo jer su pisci, članovi Udruženja književnika Srbije, već uspeli da se otrgnu od politikanata i jasno im stavili na znanje da se mora ustati protiv njihove represije i svih mogućih vidova pritiska na stvaralaštvo.
Književnicima i „ostalima“ nije do ćutanja
Milorad Radević (1935-2011), istoričar, prisećajući se nekih kosovskometohijskih zbivanja iz svoje rane mladosti, do odlaska na studije, posebno se osvrnuo na „iznenađenje“ koje je izazvao „nenajavljeni“ dolazak kosovske raje u Beograd, u Skupštinu. „Nenajavljeni dolazak ih je iznenadio. Iznenadio ih je dolazak naroda u svoj dom?! Glas ovih ljudi narod ne ču, a oni što su ih dočekali („što raščovečeni smišljaju i rade“) i koje narod nije ovlastio da tako rade, „ne pomisliše da je posle ovoga čina jedini izlaz podnošenje ostavke. Doduše, premnogo bi bilo to od njih očekivati“.
Rajko Đurđević (1947-2022), novinar Duge, čita jednu podužu reportažu s Kosova, o zloj sudbini porodice Šarić čiju su „glavu“, Miodraga, posle dvadeset devet neuspelih „komšijskih“ atentata, pre dve godine ubili komandir milicijske stanice i još dva milicionara. Posle toga, kći Zorica udala se, „neko se sažalio i odveo je, bar jedna usta manje da budu“, a žena Smiljka sa tri sina ostala je na imanju. Ona je potom posetila generala Nikolu Ljubičića koji joj je savetovao da se „isele negde bliže“, da bi izbegli smetnje…. „Pozdravljaju vas taoci sa Kosova… sužnji koji moraju da ćute jer ne smeju da uznemiravaju javnost“. Glas novinara ne čuje se sa Kosova, „zabranjeno je da se o tome piše… Na zadnjoj smo stopi uzmicanja, Evropa nema pravo na miran san“.
A Mirko Perović, sudija Ustavnog suda, opisa „jedan slučaj, otvoreno i javno. Kad su se ono otac i sin blokirali u kući i nisu hteli da se predaju kosovskoj miliciji, pozovu oni u pomoć miliciju iz saveznog odreda i puste ih ispred sebe. Nastane puškaranje i poginu dva milicionera iz saveznog odreda. Obojica pogođena otpozadi… iz pušaka koje su imali kosovski milicioneri. I ništa. To je nemoć, a ja ću reći čija nemoć… Tvrdim vam da na Kosovu postoji raspad pravnog sistema. Ne vredi, zakon jedno piše, drugo se sprovodi. Na primer, ne plaćaju struju, kiriju, vozne karte, desetine hiljada neregistrovanih automobila i još toliko vozača bez dozvola. Niko tu ništa ne može… (Perović kao sudija Ustavnog suda priča o raspadu pravnog sistema, a ni reč ne kazuje o tome da li je Ustavni sud išta preduzeo da krivce za nepoštovanje Ustava dovede k poznaniju prava – IP).
Srbija nema ovlašćenja, ona ne može, Srbija kao država ne postoji. Ona je samo ustavno pravna konstrukcija, ona je fikcija. Dokle god nema ovlašćenja da interveniše na celoj teritoriji, na svim nivoima, ne može se ništa rešiti. (I ne kaže da li je Ustavni sud išta učinio da se „državi Srbiji“ vrate njeni prerogativi a oni koji su dozvolili da ti prerogativi pređu u nečije tuđe ruke eliminišu iz vlasti; on, kao školovani boljševik, nije umeo drukčije, bez ikakvih rezervi štitio je antisrpsku političku i partijsku vlast – IP).
Gde god mi postave pitanje, šta da se radi, ja kažem, – Srbija ne može – Jugoslavija neće. Jer, drugovi, konsenzus je ugrađen u sistem. Njime se jedino može promeniti Ustav. Kad je bilo ono ’81, iz Zagreba poručuju: ‘Nemojte djeci u crijeva’, Slovenci: ‘Zašto i Kosovo ne bi bilo republika’. Imajte u vidu, tu se javlja Srpski nacionalizam. Pitam se, da li ja to ne postajem pomalo nacionalista? Evo još jednog primera ko je te ’81 bio na čelu događanja. Pitaju novinari jednog Albanca iz njihove vlade tadašnje. – Da pišemo? – Nemojte! – Ali pisao je Rojter. – Zaustavite tog Rojtera“!
Biće da su ovi primeri poslužili komentatoru novosadskog Dnevnika da napiše kako su „Knjige o Kosovu“, jedna od tema protestnih večeri, bile povod za jednostrana i tendenciozna „presuđivanja“ o kosovskoj problematici, te da se „individualne tragedije nekih ljudi sa Kosova iskoriste za sticanje poena i sejanje nacionalnih razdora“.
„Zamislite, u Jugoslaviji zatvaraju slobodnomisleće ljude! Tako je zabrinut za demokratiju tršćanski ‘Pikolo i drugi, mali i veliki, belosvetski’ listovi, a sve na osnovu sadržaja književnih (?) večeri ponedeljkom u Društvu književnika Srbije. Šta se to, stvarno, dešava i Francuskoj 7? Svakog ponedeljka, oko 19 časova, pred oko pet stotina ljudi počinju protestne književne večeri… Sve vreme traje plač do neba nad sudbinom slobode i Srba u Jugoslaviji i otvoreno pljuvanje po bratstvu i jedinstvu, samoupravljanju i Partiji. Između svega toga, pročita se i pokoja pesma, jer, bože moj, to su ipak samo književne večeri…
Za sve vas koji niste imali pojma da živite, ustvari, u najmračnijoj policijskoj državi, donosimo ‘skraćeni snimak’, takoreći direktan prenos sa (pete) književne (sic!) večeri… I još samo jedno pitanje: DOKLE ĆE TRAJATI OVO SILOVANJE SLOBODE U FRANCUSKOJ 7?“ ( Glas omladine Novi Sad, broj 433/434, 18-25. mart 1986, 4).
Partijski obračun sa nevoljnicima
Trebalo je da prođe više od dve i po godine da Srbi s Kosova i Metohije, ne samo oni koji su potpisali peticiju 2.016 već i velik broj drugih srpskih žrtava šiptarskog i partijsko-državnog terorizma, krenu u „ostalu“ Srbiju, da li nezainteresovanu, da li omamljenu parolama o „bratstvu i jedinstvu“, ne bi li joj skrenuli pažnju na svoju golemu nesreću.
I tako, 9. jula 1988. godine, u Novi Sad je pristigla velika grupa Srba s Kosova i Metohije; doputovali su vozom i, potom, u prepodnevnim satima, krenuli ka centru grada, u pratnji velikog broja milicionara. Vojvođanski partijski vrh, još uvek opsednut uverenjem u sopstvenu političku i državničku večitost, brinuo je da ovi nesrećnici, za ovu priliku nazvani nacionalistima (u ideološkom, najružnijem značenju te reči), ne poremete takoreći idiličnu atmosferu te „mnogonacionalne zajednice“ u gradu („i šire“) i da ne isprovociraju nekakav sukob u „glavnom gradu“ autonomističke Vojvodine.
Po prirodi stvari, ta kolona (koja se kretala kolovozom) nije mogla proći nezapaženo; nju su pratili mnogi Novosađani (krećući se trotoarom, jer im nije bilo dopušteno da pređu na kolovoz), najvećim delom oni koji su saosećali sa patnjom svojih nezvanih gostiju, a nevelik broj do čekao ih je u gradskom centru, malo ispred Izvršnog veća Vojvodine i malo ispred Skupštine Vojvodine; novine su baratale ciframa od jedne hiljade do deset hiljada dočekivača!
Pridošlice, njih „oko 500 Srba i Crnogoraca“, kako je objavio Dnevnik, (Nada Vujović, takođe u Dnevniku, 17. jula 1988, 5, piše da ih je bilo „oko 2.000“) htele su da razgovaraju s predstavnicima Pokrajinske konferencije SSRN; umesto da se ta „struktura“ sretne sa svima njima, ona je, pristajući da na razgovor primi samo nekolicinu, izdala zvanično saopštenje:
„Danas je mimo svih dogovora i pored naše jasno izrečene ograde, u Novi Sad doputovala veća grupa građana iz Kosova Polja i drugih opština Kosova, radi ostvarivanja ciljeva koji su poznati samo njihovom organizacionom odboru. Odmah po njihovom dolasku u Novi Sad predstavnici PK SSRN Vojvodine izrazili su spremnost da se u Pokrajinskoj konferenciji primi i sasluša delegacija ove grupe građana. Taj predlog je od strane članova organizacionog odbora odbijen čime su jasno ispoljene njihove drugačije namere. Pokazalo se da glavni cilj njihovog dolaska nije bio iznošenje realnih problema sa kojima su suočeni, već uznemiravanje javnosti u Novom Sadu, Vojvodini i šire. Odgovornost za takav postupak, kao i za sadržaj parola koje su se čule snose oni koji su inspirisali i organizovali ovaj dolazak u Novi Sad. (A parole „koje su se čule“, barem prema onome što je isti taj Dnevnik preneo, bile su sledeće:“Kosovo je Srbija“, „Vojvodina je Srbija“, „Glavu dajemo, Kosovo ne dajemo“, „Hoćemo slobodu“… – IP).
Građani Novog Sada dostojanstveno su se odnosili prema povorci demonstranata koja se kretala novosadskim ulicama nisu se priključivali niti su nasedali provokacijama kojih je bilo u parolama, govorima i uzvicima učesnika povorke“ (Dnevnik Novi Sad, 10. jul 1988, 8).
Dva dana kasnije, isti taj organ ocenio je dolazak Srba u Novi Sad „kao napad na Vojvodinu i njeno rukovodstvo“, uz konstataciju da je „očigledno da organizatori dolaska Srba i Crnogoraca sa Kosova u glavni grad Vojvodine nisu imali nameru da nas upoznaju sa stanjem na Kosovu, nego da demonstracijama, transparentima i parolama privuku građane Novog Sada da im se pridruže u izražavanju nezadovoljstva ustavnim položajem pokrajina i u napadima na rukovodstvo Pokrajine… Novosađani koji su se zatekli na ulicama dočekali su ih mirno i dostojanstveno, saosećajući sa njihovim nevoljama, izražavajući razumevanje za opravdane zahteve da se stanje na Kosovu brže menja, da se uspostavlja ravnopravnost i sigurnost svih… Svojim držanjem građani višenacionalnog Novog Sada koji znaju šta je bratstvo i jedinstvo, onako kako nas je učio Tito, i zašto ga i kako čuvati (Tita ili što drugo? – IP, izrazili su svoje neslaganje da se na ovaj način rešavaju ozbiljni društveni problemi… Oni se ne mogu čuvati pritiscima i manipulisanjem naroda i njegovim nevoljama“.
Ovaj izveštaj Milana Belovića ne bi bio potpun da nije preneo kako su „u grupi građana sa Kosova, ali i iz drugih krajeva zapaženi i neki drugi nacionalisti, a njihovo prisustvo se može tumačiti kao pokušaj da se ubaci seme razdora među pripadnike naroda i narodnosti“ (Isto, 12. jul 1988, 4).
A onda, kao na startni znak, opštinski partijski komiteti poč eli su osuđuju „demonstracije Kosovaca u Novom Sadu“, stavljene ispod naslova „Neprihvatljivo ‘ulično’ samoupravljanje“ (Isto, 13. jul 1988, 6). Naravno, među tim osudama bila je i ona koju je, u ime Gradskog komiteta novosadskih komunista, izrazio Vasa Milić, a koja je „otkrivala“ da „problemi Kosova nisu nastali u Vojvodini, pa se ovde ne mogu ni rešavati, a naročito ne na ovaj način. Organizatori su ovim dolaskom obmanuli građane koje su poveli, ali i čitavu jugoslovensku javnost, pa nije slučajno što su odbili da sa pokrajinskim rukovodstvom razgovara kosovopoljska delegacija. Kada se sve analizira, učesnici, parole (Hoćemo slobodu; Siluju nam decu; Kosovo je Srbija; Vojvodina je Srbija; Dole Ustav iz 1974; Jedan Ustav; Hoćemo promene – IP), pesme (Ko to kaže, ko to laže, Srbija je mala; Oj, vojvodo Sinđeliću; Srpska se truba s Kosova čuje; Igrale se delije, na sred zemlje Srbije – IP), zaista se sve ne može prihvatiti kao dobronamerno. Stiče se utisak da je ovo duže pripremano u sklopu pritisaka na Vojvodinu, a radi destabilizacije međunacionalnih odnosa kojima se Vojvođani zaista mogu ponositi“ (Isto, 13. jul 1988, 6). Nešto oštrija, ali zato i mnogo jasnija, bila je ocena Pokrajinskog komiteta SKV da je dolazak Srba u Novi Sad „najgrublji napad na političko biće Vojvodine i njeno rukovodstvo od kada ona postoji“. Tu misao pomalo su proširivali članovi tog organa, koji su se trudili da im izjave budu objavljene pod upečatljivim naslovima: „Pokušaj političke destabilizacije Vojvodine“, „Hteli požar u Novom Sadu“, „Dalje ruke od Vojvodine“, „Cilj su bile demonstracije a ne razgovor’, „Neprihvatljiv pritisak na javnost“, „Propagandni i idejno-politički rat“ (Isto, 14. jul 1988, 5).
Da im ne uzmaknu, potrudili su se novosadski borci, izjavama (Isto, 14. jul 1988, 8) da je „organizacioni odbor Kosovaca organizacija van sistema, spremna za udar, kojoj je krajnji cilj destabilizacija Jugoslavije“; da su „došli ovamo da odvoje srpski narod od ostalih, da naprave gužvu“; da „pojedinci hoće da preko njih ostvare svoje prljave ciljeve“; da „Vojvodina može da bude obrazac kako se neguje i čuva bratstvo i jedinstvo“ i da „Milošević, Trifunović i Jović, maltene, pozivaju narod Vojvodine da smeni svoje rukovodstvo“; da su to „oblici specijalnog rata i ne treba da čudi što se u poslednje vreme ne javljaju više iz Francuske 7 (Udruženja književnika Srbije – IP), da su „poslali Oliveru Katarinu da nam kaže šta treba da radimo“ i da su „izazvali šta su hteli i povukli se. Na sednici na kojoj su to oni sve poizjavljivali, „zatraženo je i da se protiv nekoliko pojedinaca, zbog njihovog kontrarevolucionarnog delovanja, a što su dokazali i tokom subotnjeg događaja, podignu optužnice“; pomenuto je pet imena (Isto, 14. jul 1988, 1).
U beogradskoj Borbi, ovaj događaj imenovan je kao „estradne suze Srba i Crnogoraca u Novom Sadu“ (Borba Beograd, 15. jul 1988, 4), a za jednog od novosadskih „boraca“ bio je to „cirkus“ (Dnevnik Novi Sad, 14. jul 1988, 8).
Dežurni kontrarevolucionari. Verne svojoj antisrpskoj logici, partijske „strukture“ okrenule su svoje „ogorčenje“ ne samo protiv kosovskometohijskih nesrećnika nego i protiv onih koji su ih dočekali u Novom Sadu; nisu se tu računali oni koji su se kretali pored kolone, partijske strele bile su odapete protiv već poznatih „kontrarevolucionara“. Tako se, na primer, na sednici rukovodstva novosadske boračke organizacije (14. jula) izvesni Vasilije Petković zapitao „zar je došlo dotle da se kosovska drama rešava na ulici i zašto u Beogradu ne vide da su u demonstracijama učestvovali i poznati nacionalisti – Miroslav Egerić (1934-2016), univerzitetski profesor, književni teoretičar (Isto, 15. jul 1988, 8), i još neki, čak i Vojislav Šešelj iz Beograda ( Borba Beograd, 18. jul 1988, 3).
A to „još neki“, prema jednom izveštaju bio je izvesni univerzitetski profesor, a prema drugoj dojavi, nešto opreznije sročenoj – da se ne bi remetili „međunacionalni odnosi“ –, bio je to neki neimenovani „poznati intelektualac mađarske nacionalnosti“. Ni jedno, ni drugo, naravno, pošto se partijsko-boračkim doušnicima nije dalo da u tim dvema prijavama „prepoznaju“ potpisnika ovih redaka, tada nepoznat lik rečenim brižnicima za negovanje „bratstva i jedinstva naših naroda, nacionalnih manjina i etničkih grupa“.
Vesti mirnije, problem nije rešen
Trebalo je da prođe nekoliko nedelja ne bi li se o dolasku kosovskometohijskih Srba u Novi Sad ispisala koja mirnija reč. Naime, do tada objavljivane laži bile su toliko očigledne da se partijski nalogodavci i razni dnevnički poslušnici u njima nisu uopšte umeli snaći. Nisu stigli da se oglase ni kad je, nedugo zatim, beogradska Politika (29. avgusta 1988, 13) objavila da je devetojulske goste dočekala u Novom Sadu i jedna posebna „domaćinska“ vrsta koju je, tekstom pod naslovom Provokator je viđen kako stoji sa milicionerima, predstavio Kajica Ilić:
„Sa stranica novosadskog ‘Dnevnika’ ne silaze optužbe protiv ‘nacionalista’ koji zboruju ovog leta od Novog Sada do Titograda (danas: Podgorice – IP). Opšta konstatacija je, inače, da je narodna manifestacija od 9. jula ove godine bila pokušaj da se međunacionalna netrpeljivost sa Kosova i Metohije prenese u Vojvodinu.
Ostavljajući po strani ovu logiku, po kojoj proističe da su Srbi sa Kosova i Metohije uzrokovali današnje stanje na Kosovu i Metohiji, ali im je to malo, pa su krenuli da ‘prenesu požar’ dalje, pogledajmo temelje na kojima se ova logika gradi.
Agent-provokator, ubačen u povorku 9. jula, brzo je identifikovan. U nastaloj poteri milicioneri su hvatali progonitelje, a ne progonjenog agenta-provokatora koji je posle viđen kako stoji sa milicionerima.
Ako je ovo jedan od ‘dokaza’ o nacionalističkoj obojenosti ovih narodnih manifestacija, onda je to samo slika poštenja onih koji govore na osnovu ovakvih ‘dokaza’. O ovome TV Novi Sad, kao i ‘Dnevnik’, ništa ne govore“.
No, bilo kako bilo, Kosti Bulatoviću nije se dalo da obnovi svoje zatuljeno ognjište u Kosovu Polju.
Napomena na kraju
Sajt „Naša borba, Nezavisni politički dnevnik, piše 24. aprila 1997 (http://njnjnj.yurope.com/nasa-borba/arhiva/Apr97/2404/ 2404_26.HTM.) da se 10. oktobra 1985. godine, „u Vinči, u kući Žike Radulovića, kuca tekst Peticije 2.016. Prvi tekst sastavljaju Rajko i Danica Đurđević a primedbe daju Dobrica Ćosić i jeromonah Atanasije Jeftić. Potom se kuca novi tekst“, onaj koji je naveden u prvom delu ove pričice.
Autor: Ilija Petrović, istoričar