Ka svesrbskom jedinstvu
Ko je pre tri godine pažljivije prelistavao novine ili čeprkao po sajtovima, mogao je „otkriti“ da su se „rukovodstva Srbije i Republike Srpske dogovorila na sastanku krajem avgusta u Beogradu o obeležavanju zajedničkog praznika – 15. septembra, dana kada je probijen Solunski front“, praznika nazvanog Dan srbskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave.
Uistinu, za najavljenu svesrbsku svečanost nije se mogao naći veličanstveniji povod, budući da je u proboju Solunskog fronta i u završnim operacijama za oslobođenje dveju srbskih kraljevina i prekodrinskih, prekosavskih i prekodunavskih srbskih krajeva, od nešto više od 140.000 vojnika u sastavu srbske vojske, učestvovalo najmanje 82.600 dobrovoljaca, od toga oko 76.500 izvan Kraljevine Srbije.
Za razumevanje ovog poslednjeg podatka valja znati da su u mnogim vojnim aktivnostima srbske i crnogorske vojske tokom balkanskih ratova i Velikog rata, izuzetnu ulogu imali dobrovoljci u njihovom sastavu; posebno se to odnosi na dobrovoljce u srbskoj vojsci pri proboju Solunskog fronta i u postsolunskoj ofanzivi. Našavši se u jednoj od ovih dveju vojski (vojsaka, kako se onda govorilo i pisalo), po sopstvenom izboru, iz patriotskih i nacionalnih pobuda, dobrovoljci su se u balkanskim ratovima, pod srbskom zastavom, oduševljeno borili za konačno oslobođenje od Turske, a kasnije, u Velikom ratu, i za oslobođenje svih Južnih Slovena iz Austrougarske i za njihovo ujedinjenje sa Srbijom i Crnom Gorom; mnogi od njih dali su u toj borbi i svoje živote.
Ovi Vernici Otadžbine, kako se s razlogom nazivaju, najvećim delom Srbi iz srbskih krajeva pod višedecenijskom i viševekovnom ugarskom ili austrijskom okupacijom, svojim učešćem u srbskim oslobodilačkim ratovima jasno su iskazali svoje nepristajanje na neprirodno stanje nasleđenih „geopolitičkih“ odnosa. Bez obzira na trajanje jedne ili druge okupacije i imajući na umu dalje austrijske i ugarske teritorijalne pretenzije prema Srbskoj Zemlji, za Srbe rođene u senci habzburške krune i zatečene uoči Velikog rata u Sremu, Banatu, Bačkoj, Baranji, Slavoniji, Kordunu, Baniji, Lici, Dalmaciji, Srbskom primorju (danas poznatom kao crnogorsko), Hercegovini i Bosni, ratovanje u sastavu austrougarske vojske nije moglo biti patriotski čin, niti su im Austrija i Ugarska bile otadžbina, jednako kao što ni Turska tokom petvekovne okupacije nije mogla biti otadžbina Srbima iz Šumadije, ili Raške, ili Zete, ili Toplice, na primer. Rat za račun Austrougarske nije mogao biti rat za njihove interese, ni po prostoru na kome se ratovalo, ni po izboru ratnog protivnika. Ima li se sve to u vidu, postaje sasvim izvesno da su Srbi iz prekodrinskih, prekosavskih i prekodunavskih krajeva svojim masovnim učešćem u ratnom sastavu srbske i crnogorske vojske i sopstvenom žrtvom za odbranu Kraljevine Srbije i Kraljevine Crne Gore oplemenjivali i veliki nacionalni pokret za oslobođenje i svoje Matice i sopstvene Otadžbine, zavičajnog dela Srbske Zemlje.
Zbog svega toga, ne može se sumnjati ni u činjenicu da je srbski dobrovoljački pokret na početku 20. veka bio izuzetno značajna pojava, isto kao što se ne mogu zatvoriti oči pred istinom da su oslobodilački ratovi iz toga perioda, kada i jeste bilo ostvareno svesrbsko jedinstvo, pod istom zastavom, u borbi za slobodu, sudbinski uticali na biološki opstanak srbskog naroda i njegovu buduću istoriju.
Nažalost, u našim danima vidljivo je da srbski svet ne raspoznaje najbolje te tekovine jer su one, ponajviše zlosrećnim delovanjem antisrbske nauke i njenih obeznanjenih pipaka u školskom sistemu (posredno i u politici), zapretene u maglama anacionalnog jugoslovenstva, internacionalizma, mondijalizma, globalizma i kojekavih drugih podvala savremene zapadne fašikratije.
Gledano iz tog ugla, najtragičniju sudbinu doživelo je svesrbsko jedinstvo.
Da se na budućnost te izuzetno plemenite i za Srbe jedinospasavajuće ideje mora danas gledati s izvesnim rezervama, ovde se mogu navesti bar dva razloga.
Prvi:
Zna se da je 2007. godine, pod vidom da je „demokratija univerzalna vrednost, zasnovana na slobodnoj volji naroda da odrede svoj politički, ekonomski, kulturni i društveni sistem i u potpunosti učestvuju u svim aspektima života“, Generalna skupština Ujedinjenih naroda, tog američkog služinčeta, proglasila 15. septembar Međunarodnim danom demokratije i pozvalo svoje članice i sve regionalne, vladine i nevladine organizacije da taj dan svečano obeležavaju.
Zna li se sa koliko povodljivosti srbski svet prihvata i najispraznije parole strane „proizvodnje“, lako se može desiti da saznanje o 15. septembru kao međunarodnom danu demokratije, srbski 15. septembar, naročito onaj deo koji pominje svesrbsko jedinstvo, počne da se izgovara s izvinjenjem. Baš kao što su se unitarizmu, težnji ka jedinstvu, u brozovskom vremenu pridavala najružnija obele žja, ili kao što se reč nacionalizam, rodoljublje, ljubav prema sopstvenom narodu, proglasila za najcrnji oblik šovinizma.
Drugi:
Već na samom uvodu u priču o svesrbskom jedinstvu stiče se utisak da se, bez obzira na to što se pominje „region“, dogovoreno jedinstvo tiče samo Srba iz Republike Srpske i Republike Srbije.
Tim povodom, srbski član Predsedništva Bosne i Hercegovine Milorad Dodik izjavio je u Banjaluci „da je obeležavanje Dana srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave jedinstveno s težnjom da Republika Srpska i Srbija budu jedna država, gradeći sigurnost i budućnost celog region… Danas imamo dve države – Srbiju i Srpsku, a težnja je da budemo jedna država gradeći sigurnost i budućnost čitavog regiona, što nam niko ne može oduzeti“.
Srbija i Srpska, dakle, i ništa više, i niko više!
Isti povod nije mogao proći i bez izjave predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića da „nema viših i važnijih vrednosti od jedinstva našeg naroda i slobode za koju su se naši preci borili, za koju ćemo se boriti i u budućnosti. Slavimo, a to će ubuduće biti i državni praznik, jedinstvo i slobodu“, te da „danas slavimo dan proboja Solunskog fronta, kada su se, 15. septembra, vojnicima Srbije, koji su prošli kroz pakao Albanije i tokom ratnog sukoba izgubili pedeset odsto svojih saboraca, priključili dobrovoljci iz drugih srpskih krajeva. Bilo ih je deset odsto iz Hercegovine, Bosne, Like, Krajine, Banije, Korduna, svih delova gde su Srbi živeli. Srbin nije mogao da prihvati obavezu da ratuje protiv Srbina i priključio se uz našu jedinu crveno-plavo-belu zastavu, koja nas i danas ujedinjuje… Ako smo jedinstveni, složni, ujedinjeni, mi Srbi, a ovo nije samo državni praznik, već svesrpski, možemo da prevaziđemo sve nedaće, pobedimo sve probleme, osiguramo i garantujemo budućnost naše dece“.
Lepo rečeno, ali zato netačno u delu koji se tiče ne samo srbskih dobrovoljaca, već i srbskih gubitaka „kroz pakao Albanije i tokom ratnog sukoba“.
Ono prvo, o dobrovoljcima, teško je objasniti zbog čega ih je uopšte pominjao jer pre nekih devet godina, u ulozi Predsednika Vlade Republike Srbije, izbegao je da raspravlja o predlogu ovog potpisnika da se poništi brozovsko rešenje (sa potpisom jadnog Srbina Aleksandra Rankovića) iz 1947. godine kojim su srbski dobrovoljci iz oslobodilačlih ratova 1912- -1918. proglašeni profašistima.
A i priča o srbskim gubicima nešto je kompleksnija. Jer, s obzirom na tadašnju opštu zdravstvenu situaciju u Srbiji, prema tome: i u vojsci, na početku ratnih operacija sredinom oktobra 1915. godine „ubojna snaga Srbije sastojala se na licu mesta, sem ranjenika i bolesnika, iz 411.700 ljudi i 8.879 oficira“.
Prema podacima srbske Vrhovne komande, u borbama u Srbiji tokom oktobra poginulo je 18.326, umrlo od rana i bolesti 21.647 i zarobljeno 28.155 vojnika. U toku povlačenja, opet prema podacima iste te Vrhovne komande, poginulo je, zarobljeno, umrlo i nestalo 138.600 vojnika, makar se to ne slagalo s njenim izveštajem srbskom vojnom izaslaniku u Francuskoj da je srbska vojska na samom kraju 1915. godine bila svedena na 110.000 vojnika i 2.350 oficira. Pa će se dodati da je „napuštanje cele naše teritorije umanjio duh naše vojske i uvećao broj vojnika, koji se je predao neprijatelju“, ali se neće reći da se srbski dobrovoljci nisu predavali, pošto se znalo da bi ih, u takvom slučaju, kao austrougarske dezertere čekala smrtna kazna, a i njihove porodice bile bi izložene odmazdi; i to je bio razlog što nisu pravljeni dobrovoljački spiskovi, mada ne treba zanemariti ni naredbu srbskog Ministarstva vojnog, izdatu na samom početku rata, „da se dobrovoljci ne formiraju u zasebne dobrovoljačke komande, niti da se na započetoj osnovi skupljaju sami, u veće gomile“.
To je i dokaz da se onih navodnih Vučićevih deset posto dobrovoljaca nije 15. septembra 1918. godine priključilo srbskoj vojsci, pošto se dobro zna da su, čim je počeo rat, od emigranata iz Austrougarske zatečenih u Srbiji, formirana četiri četničko-dobrovoljač-ka odreda: Jadarski, Rudnički, Zlatiborski i Gornjački.
Zna se takođe da je posle neuspele srbske ofanzive u Sremu i katastrofe Timočke divizije kod Legeta, nedaleko od Sremske Mitrovice, 6. septembra 1914. godine, velik broj Sremaca prešao Savu i prijavio se u srbske dobrovoljačke odrede. Od prebega iz Banata i Srema formirana su u Beogradu dva odreda: Banatski i Sremski. Oba su učestvovala u poslednjoj odbrani Beograda, a vrlo malo Sremaca preživelo je tu bitku.
I nije nepoznat jedan dokument srbske dobrovoljačke komande u Odesi koji kazuje da je, čim je Srbiji objavljen rat, „iz osvojenih bosansko-hercegovačkih oblasti prešlo na teritoriju Srbije do 50.000 Bosanaca i Hercegovaca“, da se „u decembru 1914. g. slegao u Nišu priličan broj zarobljenika (prema zvaničnim podacima, njihov ukupan broj u Srbiji tada je iznosio oko 70.000 – IP), te da se, kao dobrovoljci, „uputiše gotovo svi zarobljeni i prebegli (kurziv IP) Jugosloveni u razne jedinice u pozadinsku službu vojske i u građanske dužnosti“. Kasnije, do kraja 1915. godine, pored nekoliko hiljada dobrovoljaca uključenih direktno u srpske jedinice, bilo je formirano još desetak dobrovoljačkih odreda i samostalnih bataljona; jedan od njih, odred Vojvode Vuka, brojao je oko 4.000 boraca.
Prema istraživanjima ovog potpisnika, iz iseljeništva, najviše iz Amerike, došlo je na srbska ratišta (dobrim delom na Solunski front, ali ne 15. septembra 1918, već tokom prethodne četiri godine) najmanje 42.300 srbskih dobrovoljaca (ne računajući tu najmanje 3.124 člana stranih medicinskih misija), od kojih je, imenom i prezimenom, prepoznato više od 10.600, među njima oko 1.960 iz Hercegovine i Bosne i oko 3.380 iz Srbske Krajine i Hrvatske. (Računajući i one „ostale“, prebege i iz zarobljeništva, samo „iz Koreničkog i Udbinskog sreza našlo se u Velikom ratu oko 3.000 solunskih dobrovoljaca“ – skoro trećina onih Vučićevih deset posto).
Ima li se sve to u vidu, priča predsednika Vučića o deset posto dobrovoljaca iz „Hercegovine, Bosne, Like, Krajine, Banije, Korduna (da mu se ne zamera što nije pomenuo Banat, Bačku, Baranju i Slavoniju – IP), svih delova gde su Srbi živeli“, potpuno iskrivljuje sliku stvarnoga stanja, a pominjanje „Krajine“, da li Bele, Negotinske, Kučke, Bihaćke, Skadarske, Šestanske, Cazinske ili još neke od poznatih u nekadašnjoj Jugoslaviji, samo potvrđuje istinu da Državi Srbiji još uvek nije poznato da je postojala Republika Srbska Krajina.
Zbog takvog odnosa prema Srbima iz Srbske Krajine (da zanemarimo Banaćane, Bačvane, Baranjce i Slavonce), i onima koji tamo još preživljavaju, i onima koji su tokom Rata za krajišku nezavisnost (1991-1995) i na samom njegovom kraju otud izbegli i utočište našli u Srpskoj ili Srbiji (od 800.000, tu ih je barem 600.000, a sa njihovim rođacima nastanjenim od ranije – i ceo milion), nije za čuđenje što se u njihovoj svesti razvija čak i mržnja prema nekim postupcima Države Srbije (primera radi, nedavno je odbijen predlog da se krajiškim borcima, zbog prava na penziju, prizna učešće u Ratu za krajišku nezavisnost), koja ide dotle da se od njih može čuti i, recimo, „mudrost“ da su Srbija i Hrvatska zajednički pre četvrt veka izvele onu genocidnu „oluju“.
Konačno, da bi dogovor o prazniku nazvanom Dan srbskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave zaista stekao svesrbska obeležja, Država Srbija moraće da „proveri“ sva svoja dosadašnja znanja i „znanja“ o Srbskoj Krajini.
Autor: Ilija Petrović, istoričar