Ujedinjavanje srbsko posle Velikog rata (3)
„Pravda, moral i pamet“ – ima li toga
„Vesnikovo“ bagatelisanje Karlovačke Mitropolije podstaklo je novosadsku „Zastavu“ da se 13. marta 1920. godine, u broju 58, pozabavi nevoljama koje su, u novoj državi blagodareći trudu nove demokratske vlasti da izbegne „sudar“ sa narodno-crkvenim saborom, našle narodno-crkvenu autonomiju Karlovačke mitropolije.
Ipak, po shvatanju „Zastavinog“ komentatora, „kao iz svega čuda i pokora demokratskog u državi, tako i iz ćorsokaka u koji oni tisnuše narodno-crkvenu avtonomiju, i može i mora biti izlaza na bolje. Taj izlaz naći je lako i uspešno u sazivu našeg narodno-crkvenog sabora, eventualno uz nove izbore. Sabor taj da bez odlaganja ukine sva bezakonja i da sprovede uspostavu narodno-crkvene avtonomije po svima njenim ograncima, i u svemu, od dole do gore. Onako kako je bilo dok Beč i Pešta, a i Zagreb njihov… s jedne strane, a sa druge strane… i današnje Pribićevićeve demokrate jednostrano i samovoljno, dakle nezakonito i protivavtonomno u oblasti avtonomnoj ne tisnuše u stranu i sabor i narod, a zatim i tu – izazvaše čudo i pokor.
Kada se u našoj narodno-crkvenoj avtonomiji na taj način ukloni i odnosno ispravi sve što su neznanje, zla volja i nasilje tu načinili, pa se opet zacari red, svest, zakon i pravo narodno, onda bi sabor imao odlučiti: kome će se carstvu za dalje narod priključiti“.
Najbolje rešenje bilo bi da sledeći politički primer Vojvodine Srbske, Sabor odluči „da i u pogledu narodno-crkvenog avtonomnog života pristupi bezuslovno Srbiji, s tim da se crkveni zakoni Srbije, prolagođeni potrebama današnjeg vremena, protegnu u svemu i na naše dijeceze, kao sastavne delove jedne i jedinstvene patrijaršije za Srbe sve i svuda… (što bi) značilo krunisanje svih želja i podviga našeg naroda na tom polju i kroz svu prošlost, a bilo bi na spas naroda, crkve, države i dinastije“.
Budući da je u međuvremenu Carigradska patrijaršija pristala „da otpusti iz svoje zajednice naše mitropolije u Bosni, Hercegovini, Staroj Srbiji i Maćedoniji: kao što je pre nje, otpustila rumunska mitropolija naše eparhije u Dalmaciji, a da se ujedine u jednoj srpskoj pravoslavnoj crkvi“, novosadska „Zastava“ mogla je 15. maja 1920. godine, u broju 108, javiti kako je „sada pitanje ujedinjenja srpske pravoslavne crkve, sa ove prve, i najteže… pravne strane rešeno. Treba rešiti i još neka druga pravna pitanja u odnosima dosada autokefalnih naših pojedinih crkava, bolje reći mitropolija. Da se i ova pitanja korektno, mudro i pravedno rešiti uzmogu, moraju – pre svega – biti rešena zakonitim putem, putem legalnim. A da se tim jedino ispravnim i celishodnim putem rešiti mogu, potrebno je, da i o tim pitanjima padne odluka nadležnih foruma, od kojih je jedan i narodno-crkveni sabor u Karlovačkoj mitropoliji. Svakako bi oportuno i mudro bilo, i ovaj sabor, i njemu slične sabore, saslušati i o načelima organizacije koja se misli sprovesti u ujedinjenoj srpskoj pravoslavnoj crkvi, baš s obzirom na dosada uvažavana autonomna prava naroda u crkvenoj upravi. A naročito je potrebno, sa pravne strane i kategorički potrebno, da narodno-crkveni sabori donesu i svoje odluke o imovinama narodno-crkvenim.
Zato je trebalo i naš narodno-crkveni sabor u Mitropoliji karlovačkoj sazvati, kojem bi zadatak bio pre svega izabrati mitropolita, a zatim doneti druge potrebne odluke.
I kad se sve to svrši, kad se tim zakonskim i pravednim postulatima udovolji, onda pristupiti proglašenju Srpske Patrijaršije i njezinoj organizaciji“.
Podrazumeva se da je „Zastava“ pomno pratila šta se piše u „Vesniku“ jer se tekstom „Krivci anarhije u crkvi“ , objavljenim u brojevima 197 (4. septembar) i 202 (10. septembar) osvrnula na njegovo pisanje:
„Umesto da se obazre po stupcima svojim, i da se obračuna sa svojom savešću svešteničkom, urednik (beogradskog) ‘Vesnika’ traži anarhiju i anarhiste crkvene gde anarhije i anarhista nema… Jer tek nije i ne može biti anarhije u zahtevu, da se u našoj ujedinjenoj crkvi sve, što je sa sprovedbom toga ujedinjenja spojeno, sprovede zakonitim putem i načinom, a ne silom i dekretom, kao što neki krugovi u Beogradu žele i snuju.
U stvari našeg crkvenog ujedinjenja šta tražimo mi? Tražimo da se respektuju zakoni, da se poštuje Kraljev Ukaz, tražimo pravdu, moral i pamet. A urednik ‘Vesnikov’ traži, da se zakoni pogaze, da se Kraljev Ukaz jedan poštuje, a drugi ne verma, da se počini nepravda, a izgubi pamet i duša.
I kad sve to traži, on i njegova tevabija, onda se razviče, da mi unosimo anarhiju u crkvu, da mi ometamo i otežavamo ujedinjenje crkveno.
Kao i svako dosadanje piskaranje ‘Vesnikovo’ o ujedinjenju i o sprovedbi našeg crkvenog ujedinjenja, tako se i ovo najnovije, pod uzvikom ‘Krivci anarhije u crkvi’, odlikuje obilatim neznalaštvom i cinizmom. Ova odlika ‘Vesnikova’ urednika potencira se uvek i svakom prilikom, notornom mržnjom na Karlovačku mitropoliju, na sve nas i na sve naše u toj Mitropoliji.
U kakvom skladu stoji ova mržnja sa ujedinjenjem crkve naše, koje treba da se izvrši… o tome nije podoban da vodi računa i da razmišlja g. urednik ‘Vesnikov’ kao što se ni njegova etika ne može da uzbuni ni onda, kad nas zaželi progutati u kašičici ujedinjenja. I kad protivu nas u Mitropoliji izreknu i najodvratniju laž i klevetu – da smo mi protiv ujedinjenja.
Ko i pored krštenoga lista ostane bez hrišćanske duše; ko i pored primljene tajne sveštenstva ostane bez hrišćanske etike, ko i pored škole ostane bez hrišćanske kulture i kulturnosti uopšte, taj i ne može biti u skladu sa zahtevima, pod kojima ujedinjenje crkava sprovoditi treba.
Tome i ne preostaje drugo nego se pouzdati u silu i dekrete; te onima kojima sila i nasilje ne imponuje, hajdučki pretiti, da će ih morati malo jače lupiti po tintari.
A o pravnoj svesti i o podobnosti g. urednika ‘Vesnikova’, da pravno shvati, oseća i postupa, da i ne govorimo.
Jer njegova pravna maksima – kao i njegovih zaštitnika – jeste : u pravu sile. A sila je danas za Karlovačku mitropoliju ne u Beču ili u Pešti, nego u našem Beogradu! I zašto nam, mesto mađarskih Tis i bečkih Meternih, beogradski komični pop Dragutin Dimitrijević podvikuje i uzvikuje: ‘Šta će biti biće i vi ste slabi i mali da stvar skrenete (ne sa „pravilnoga puta’, jer na tom putu i nije stvar našeg crkvenog ujedinjenja, nego) sa puta sile i nasilja, sa puta despotizma i tiranije, sa puta mržnje – kojom nas mrzite tamo vi, naročito vi s krstom i Jevanđeljem u ruci; vi, koji ste – dok ste na tom putu – daleko i od Hrista i od njegove crkve; daleko od crkvenog jedinstva.
Zapamtite to svi, svi vi tamo, protivnici i mrzioci Karlovačke mitropolije. Zapamtite i to, da se Karlovačka mitropolija znala boriti i sa despotijom i tiranijom i Bečkom i Peštanskom i papskom. Pa ne izazivajte braću svoju, da se bore sa despocijom i tiranijom svoje braće. Jer despocija i tiranija koji dolaze od braće, izaziva dublju ranu. A tih rana ne bi trebalo naše danas ujedinjeno narodno telo.
Svi smo se mi, kad je tako moralo biti, ponekad ‘turski klanjali’, ali zato i opet i uvek ‘srpski Bogu molili’. I što istorija nijednom od nas nije zamerila dosada, eto se isprsava pop Dragutin Dimitrijević, da nas time ponižava, vređa i osuđuje, posle izdržanih od nas duševnih tortura za vreme poslednjeg rata, koje su torture ponekad teže bile, nego i sama fizička smrt.
…Kad od nas tražite, da poštujemo i uvažavamo Karlovačku mitropoliju, suvišno je i bespredmetno je to traženje, Jer mi i bez vaše upute to činimo. Ali, kad mi to isto tražimo i tamo od vas, mi tražimo to s razlogom. Jer vi to uvek ne činite. Mi poštujemo, mi smo se obradovali Najvišem Kraljevskom Ukazu od 17. juna 1920, kojim je proklamovano ujedinjenje Srpske Pravoslavne Crkve, ‘saglasno sa odlukom zbora svih naših arhijereja’.
A vi? Ne poštujete i ne vermate… Najviši Ukaz od 9. aprila 1919., kojim Ukazom su vraćene na snagu naše ovamo narodno-crkvene avtonomne uredbe srpske pravoslavne Karlovačke mitropolije, te po kojim uredbama valja postupati i u celoj proceduri sprovađanja ujedinjenja crkvenog i likvidacije narodno-crkvene avtonomije.
Vi tamo ne poštujete i ne vermate ni crkvene kanone, koji se ni s Najvišim Ukazom ne mogu pravno izvan snage staviti, a po kojim kanonima treba sprovesti i likvidaciju avtokefalije naše mitropolijske. A nama podmećete, da direkt radimo protiv kanona“.
A da bi se srbski crkveni problem rešio kako valja, „treba pameti i mudrosti, treba ljubavi i morala“.
Ukida se karlovačka narodno-crkvena autonomija
No, bilo kako bilo, „Zastava“ je u svom 199. broju od 7. septembra 1920. godine objavila „da je postignut sporazum između narodnih poslanika i Vlade da se ukine narodno-crkvena avtonomija Mitropolije karlovačke, jer posle našeg političkog ujedinjenja mora da dođe i do ujedinjenja i na crkvenom polju“.
Ta vest praćena je i komentarom da srbska narodno-crkvena autonomija u Austrougarskoj „beše politički bedem“ u borbi „za opstanak dela našeg naroda“ i jedini stvarni „okvir za politič-ku, prosvetnu u ekonomsku borbu“, okvir izgrađen tako „da što bolje posluži narodnim interesima. U tom radu su radikalnoj stranci smetali ne samo silnici, narodni neprijatelji iz Beča i Pešte, nego i njihove sluge, patriarsi, episkopi, neki sveštenici, naročito pak kaluđeri koji su tražili blagonaklonost mađarske vlade da postanu episkopi.
A služili su mađarskoj vladi i poneki svetovni građani, mnogi članovi takozvanih otmenih bogatih kuća, koji su – i danas na površini.
Hvala junaštvu srpske vojske, hvala izdržljivosti našeg seljaka, uopšte narodnih masa: mi smo sve teškoće prebrodili. Mi smo danas u svojoj državi, i mi ne treba da tražimo bedeme i zaštitu narodno-crkvene avtonomije da bismo mogli napredovati. Pošto je državna vlast u našim rukama, mi imamo parlament, imamo svoju Vladu, imamo svoje vlasti po opštinama, srezovima i okruzima i u svima institucijama: mi imamo slobodno polje rada za svoje jačanje i napredovanje. Crkva, u nas, dobija sada čisto svoj kulturno-moralni značaj. Sveštenik prestaje da bude neka vrsta političkog vođe, i ako smo uvereni da mnogi naši odlični, spremni, svesni sveštenici u Vojvodini neće napuštati polje rada, nego – oslobođeni onih trzavica koje je izazivala borba u narodno-crkvenoj avtonomiji – oni će nastaviti u prosvetno-naprednom duhu. Svoj rad oko prosvećivanja našeg naroda i učvršćivanja njegovih moralnih osobina…
Sudbina narodno-crkvene avtonomije rešena je pre dva-tri dana u Beogradu. Između pozvanih faktora došlo je do sporazuma da se narodno-crkvena avtonomija ukine, a da se umesto pokrajinskih avtonomija stvori jedinstvena pravoslavna srpska crkva.
Dokument o tom važnom rešenju glasi:
Ovlaštenje
Mi dole potpisani izaslanici klubova narodnih poslanika radikalne stranke i demokratske zajednice ovlašćeni od svojih klubova (a u ime naroda koga zastupamo, u privremenom narodnom predstavništvu) ovim izjavljujemo, da na konferenciji svih pravoslavnih episkopa, održanoj u Beogradu 13/26. maja 1919. godine, i izrečeno a visokim Kraljevskim ukazom od 17. juna 1920. godine; proglašavamo ujedinjenje oblasti u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca u jednu autokefalnu srpsku pravoslavnu crkvu, odgovara ne samo kanonima naše crkve, već i želji celokupnog naroda koga zastupamo, u ime svojih klubova od kojih smo na ovo opunomoćeni i u ime svoje dajemo pristanak i ovlaštenje g.g. Arhijerejima Mitropolije Karlovačke srpske pravoslavne crkve, sa Gosp. Ministrom Vera donositi punovažne odluke, koje idu za tim, da se već proglašeno ujedinjenje srpskih pravoslavnih crkvenih oblasti u našoj državi u jednu crkvu što pre i potpuno u život privede.
U Beogradu, 3. septembra 1920. god.“
„Ovlaštenje“ su potpisali:
U ime Vrhovnog Upravnog Saveta u Sremskim. Karlovcima Dr Vlada Manojlović i Valerijan Pribićević, u ime poslanika: Dr Žarko Miladinović, prota Boža Popović, Mita Đorđević (radikali), Dr Svetislav Popović, Dr Stevan Simeonović-Čokić i Pavle Dragić (demokrate).
Kad je i to obavljeno, preostalo je samo da regent Aleksandar, u ime kralja Petra Prvog, pošto je „ukazom od 17. juna 1920. god. (potvrdio) jednodušnu odluku svih srpskih pravoslavnih arhijereja iz Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca o ujedinjenju svih pravoslavnih crkava Kraljevine“, 12. septembra 1920. godine, u Sremskim Karlovcima, u skladu s odlukom Svetog Arhijerejskog Sabora pravoslavne crkve Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca proglasi vaspostavljanje Srbske Patrijaršije, te da se njen poglavar zove Srpski Patrijarh pravoslavne crkve Srba, Hrvata i Slovenaca.
Pitanja za kasnije
Ne zna se kada je Dabarska eparhija (osnovana 1220. godine, sa sedištem u Banji kod Priboja, u oblasti nekada zvanoj Dabar) uzdignuta na rang mitropolije. „Možda se to dogodilo 1346. kada je proglašena Srpska patrijaršija, a možda i mnogo kasnije“. Na drugom mestu čitamo da je obnovom Pećke patrijaršije, patrijarh Makarije (Sokolović, ? -1557-1571-1574) preuredio Crkvu, tako što su Bosna (osim zvorničke oblasti gde je postojala episkopija) i Dalmacija, došle su pod duhovnu vlast dabarskog, odnosno dabrobosanskog mitropolita; potvrdu za to nalazimo i u jednom pismu (oko 1573) vladike Simeona, na kome se potpisao kao mitropolit dabrobosanski, zvornički, kliški i cijele Dalmacije. Godine 1880, odnosi bosansko-hercegovačke mitropolije sa Carigradskom patrijaršijom uređeni su konvencijom koja je Austriji davala pravo da crkvene poglavare postavlja po svojoj volji, dok je Fanar svoje golo pravo (nudum ius) naknadio novcem i prihvatao, odnosno „aprobirao svakog, kao i sve druge uredbe koje su se odnosile na uređenje crkvenog života“.
Mitropolija crnogorsko-primorska osnovana je 1219. kao Zetska eparhija, da bi 1346. godine bila uzdignuta na mitropolijski stepen. Mitropolit crnogorski Petar I (Petrović, sveti Petar Cetinjski, 1748-1784-1830), Mitropoliju crnogorsku smatrao je eparhijom Pećke patrijaršije, odnosno neodvojivim delom Pravoslavne srbske crkve.
Pravoslavna crkva u Maćedoniji (delu Stare Srbije) nalazila se u sastavu Ohridske arhiepiskopije uspostavljene krajem 10. veka, da bi nedugo zatim njena nadležnost bila proširena sve do Dunava. Do stvaranja jedinstvene Srbske pravoslavne crkve (1920), Ohridska arhiepiskopija delovala je u okviru Carigradske patrijaršije, da bi u novonastalnim okolnostima bila stvorena Skopska mitropolija kao eparhija Ohridske arhiepiskopije. (Od maja 2005. godine, arhiepiskop ohridski nosi i zvanje mitropolita skopskog).
Godine 1931. uspostavljena je Zagrebačka mitropolija, kasnije (1983) preimenovana u Zagrebačko-ljubljansku. Od 1994. do 2011. godine, u njenom sastavu bile su i parohije u Italiji.
Samo Karlovačka mitropolija, iz do sada neutvrđenih (neobjašnjenih, možda i neobjašnjivih jer, valja pretpostaviti da se o tome nije na vreme pisalo) razloga, nije preživela ujedinjenje srbskih pravoslavnih crkava iz oblasti koje su ušle u sastav Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, što ne znači da o njenom jednom delu, sremskom, ne treba reći i koju više.
Prema pisanju Vojne enciklopedije, „posle propasti srpske države (sredinom 15. veka – IP) u Fruškoj gori je u XV i XVI veku podignuto 16 manastira (bilo ih je skoro četrdeset – IP), od kojih su neki posle II svetskog rata preuređeni u odmarališta i dečje domove“. Naravno, propušteno je da se napiše da su svi ti manastiri tokom rata bili opljačkani, a najveći deo delimično ili potpuno uništen; bilo je to „uljudbeno“ (anticivilizacijsko) delo hrvatske „braće“, a ponešto, kao što je to bio slučaj sa Hopovom, stigli su da zapale i opljačkaju partizani.
Mimo toga, valja znati da su tokom 15. veka, pošto je turski pritisak na Evropu znatno pojačan i pošto su već imali iskustva sa takozvanom katalanskom kompanijom, snažnom i dobro organizovanom skupinom španskih najamnika koja je pljačkala po Vizantijskom carstvu, pri čemu nije ostao pošteđen ni manastir Hilandar (1302), svetogorski monasi počeli da razmišljaju o preseljavanju na neko drugo, sigurnije mesto. Izbor je pao na Frušku goru; trebalo je da to postane druga Sveta Gora. Ne bi se to radilo da Srem nije prevashodno srbska zemlja i da tamo nisu živeli pripadnici „istočne“, pravoslavne crkve.
Sticajem okolnosti, tada nije došlo do seobe Svetogorske (s Atosa), ali je, Sveti arhijerejski sinod Srbske pravoslavne crkve, ravno sedam vekova kasnije, odlučio 25. avgusta 2003. godine, pod brojem 2035/zap. 1054, „usvojiti predlog Njegovog Preosveštenstva episkopa sremskog G. Vasilija i odobriti mu da, na osnovu ustavnih ovlašćenja, Frušku goru, sa njenim vekovnim svetinjama, proglasi Svetom Fruškom gorom“. Odluku je potpisao vladika šabački gospodin Lavrentije (u svetu: Živko Trifunović, 1935-2022).
Kako je tom prilikom rekao vladika sremski gospodin Vasilije (u svetu: Vaso Vadić, 1946), „proglašenje Fruške gore za Svetu Goru nije san monaha i sveštenstva, jer se ona u narodu odavno naziva Sveta. Od četrdeset manastira, koliko ih je bilo, u polovini je sada aktivan monaški život, a ostali su uništeni. Fruškogorski manastiri čuvali su tela osam srpskih svetitelja, od Todora Tirona do svetih Brankovića, i svakodnevno se iz manastira uzdižu molitve Bogu i uzdasi. Imajući sve ovo u vidu, kao i tendenciju u narodu, odlučeno je da se u trećem milenijumu Fruška gora proglasi za treću Svetu Goru na svetu, posle Sinajske i Svete Gore Atonske“. Presveta Bogorodica Trojeručica igumanija je svih fruškogorskih manastira.
Bilo je sve pripremljeno da se na Miholjdan (12. oktobra) 2003. godine, u Sremskim Karlovcima, u 09,30 sati, uz blagoslov Njegove Svetosti patrijarha srbskog Gospodina Pavla (u svetu: Gojka Stojčevića, 1914-1957-1990-2009), Fruška gora proglasi Svetom Gorom, pa je, za tu retku priliku, potpisnik ovih redova, u ime Planinarskog društva „Poštar“ iz Novog Sada (iz učešće društava iz Novog Sada i okoline), organizovao veliki planinarski Svetogorski izlet od Karlovaca, preko Iriškog venca, do Paragova. Zbog toga što je Patrijarh na samom početku oktobra bio prebačen u Vrnjačku Banju (prema zvaničnom saopštenju: iz „zdravstvenih“ razloga), taj svečani čin odložen je; ostavljeno je da konačnu odluku o proglašenju Fruške gore za Svetu donese Sveti Arhijerejski Sabor Srbske pravoslavne crkve na svom zasedanju mesec dana kasnije, 18. novembra.
Pokazalo se da Patrijarh Pavle rečenog dana nije bio bolestan jer je već 11. oktobra prisustvovao svečanostima posvećenim 225. godišnjici Učiteljske škole u Somboru, a da glavni razlog otkazivanju karlovačkih svečanosti treba tražiti na drugoj strani, pre svega u protivljenju Rimokatoličke crkve, odnosno njene hrvatske sluškinje koja Srem smatra „hrvatskom zemljom“. Naravno, nije bez smisla ni pretpostavka da se u pozadini ovih zbivanja nalazi i otpor nekih srbskih arhijereja tome činu i njihova borba za prestiž, pošto se veruje, s razlogom, da bi usvajanje ovog predloga ojačalo ulogu vladike sremskog u Srbskoj pravoslavnoj crkvi.
Nažalost, sporno pitanje nije dato na raspravu ni 18. novembra, delom i zbog toga što se znalo da bi većina arhijereja podržala odluku Svetog sinoda, pošto se u prošlosti nije desilo da neka odluka Sinoda ne prođe.
Na odluku o proglašenju Fruške gore za Svetu i dalje se čeka, ali je pitanje da li će se u doglednom vremenu tako nešto dogoditi; smetnja se vidi i u pretpostavci da su spornu „odložnu“ proceduru osmislili i njenom ostvarenju znatno doprineli jedan protestantski bogoslov i jedan evangelista. (Danas, 22. aprila 2023, dvadeset godina po „neodluci“ i tri po nastanku ovoga teksta – polovinom jula 2020 – imena te dvojice iščilela su iz sastavljačevog pamćenja, a „nestala“ su i sa potrošenom beležnicom u koju su bila upisana – dok ne „uđu“ u računar).
Autor: Ilija Petrović, istoričar