Mišljenja

Otvoreno pismo SPC – Biskupski episkopi srbski

Episkop Jovan Ćulibrk i kardinal smrti Stepinac

Tekst koji sledi, zabavljen malo praštanjem a više zaboravom, pisan je sredinom maja ove godine, a neki dan kasnije poslat vrhu Srbske pravoslavne crkve, na tri adrese: Patrijarhovom ka­binetu, Arhijerejskom Saboru i informativnoj službi u Patrijar­šiji.

Kao što se i očekivalo, arhijereji su sve to prećutali, nije im do zamlaćivanja sa nekim tamo besposlenim piskaralom…

Ko zna zbog čega, tekst tada nije razaslat na brojne sajtovske i lične (pojedinačne) elektronske adrese. Sada, pošto nas je Vaseljenska, vešću od 27. oktobra, pod naslovom „DA SE NE ZABORAVI: 32 godine od nekažnjenog zločina nad Srbima na Ilidži, podsetila da je tokom rečenog zločina „takozvana Armija BiH granatirala teritoriju Republike Srpske iz pravca Igmana, Hrasnice i Butmira i na autobuskoj stanici u opštini Ilidža ubila 10 i ranila 33 srpska civila, od kojih su mnogi ostali trajni invalidi, a najmlađa žrtva ovog svirepog masakra bio je trinaestogodišnji dečak Slađan Grgić“, čini se prikladnim da višemesečni propust bude otklonjen.

Evo tada poslatoga teksta – i danas iste značenjske „težine“.

Biskupski episkopi srbski

Svetom arhijerejskom saboru SPC

U Beogradu

Uvažena Gospodo Arhijereji,

Pre neki dan, 17. maja, ni sam ne znam gde me nađe, izvesni Dra­gan Mlađenović posla mi tekst „Osebujna brojidba srbskog biskupa„.

Rečeni tekst je prvobitno objavljen 9. januara 2024. godine, na sajtu „Nauka i kultura“ (https://naukikultura.com/osebujna.brojidba-srbskog-biskupa/), a ovoga puta pojavio se kao pismo poslato na 69 (šezdeset devet) adresa. Njegovom sadržinom prate se „lik i dje­lo papskog misionara, biskupa Srbske Pravoslavne Crkve, Pre­ča­snog Jovana Ćulibrka Zapadno-slavonskog. Srbski biskup Jo­van (Ćulibrk) je uzoran papopoklonik i papučoljubac, koji se pri­mio teške i složene zadaće da barbarske grko-pravoslavce (hajmo reć Srbe) pre­vede iz divlje i zaostale grko-bizantske vjere i privede u moderan i na­predan rimokatolički kršćanski vjerozakon pod zaštitom i skrbi ću­do­rednog i bezgrešnog Oca Pape i Svete Rimske Crkve“.

Kako sam se i ranije, jednom, bavio nepodopštinama pomenu­tog biskupa, nije mi bilo teško da, „na prvu loptu“, svim prima­ocima ove poruke pošaljem kratak komentar:

„More, nije Joca kriv, njegovo je da ćuli brke, ‘vako il’ onako kriv bi mogao biti Arhijerejski sabor Srbske pravoslavne crkve, ali samo pod uslovom da se u njemu baškari više od jednog i po duhovnika.

Ovako, teško Srbskoj Živoj Crkvi i s onima ostalim“.

Cifru od jednog i po pozajmio sam iz „priznanja’ Dimša Pe­rića (1954-­2003), pro­tojereja, profesora crkvenog prava u Bogo­slo­viji, koji je, da li 1992. ili 1993. godine, posle nekoga važnog skupa u Patrijaršiji, šapnuo jednom od učesnika da „među srp­skim episkopima ima četiri ili pet duhovnika, a svi su ostali komunisti i neki drugi“. Na pitanje „koji su oni prvi“ odgovor nije dobijen, ali se zna da je u međuvremenu neravnomerno menjan duhovnički „sastav“, zbog čega ih je prirodni i ekukumenistički odabir sveo na jednoga i po. Mada, Živoj Crkvi to ne može biti uteha jer, kakvo je vreme došlo, prosvetni uslovi u Zemlji Sr­biji doveli su mlade ljude, bez obzira na to koja im je diploma do­de­ljena, u nepriliku da ih je školovanje omelo u obrazovanju. Kad su bogoslovi u pitanju, ostali su osiromašeni za neporecivu is­tinu da se duhovnost ne uči samo i jedino iz raspoloživih knjiga indžijela.

A nagoveštene biskupske nepodopštine nametnule su mi se podsećanjem na jedno višesatno putovanje (početkom januara 1992) tokom kojega Veselin Đuretić (1933-2020), istoričar, reče svo­jim zavičajnim saputnicima: „Ako te fali neki Njemac ili, ne daj bože, Hrvat , bjež’ od njega ka’ od kuge“.

Niko od njegovih saputnika tada ništa ne reče, ali sam se toga prisetio kad pre nešto više od pet godina, na sajtu „Stanje stvari“ (https://stanjestvari.com /2019/09/27/jerko-zovak-kad-episkop -srpski-ucutkuje-srpskog-epikopa-zbog-br/), pročitah šta je izves­ni Jerko Zovak (1952-2023), „zapo­vjednik postrojbi“ ustaškog Zbo­ra narodne garde „na prvoj crti bojišta“, napisao u tekstu „Kad episkop srpski ušutkuje srp­skog episkopa zbog broja žrtava u Jasenovcu (2018)“:

„Nakon što je episkop (u mirovini) Jeftić počeo govoriti o ‘700 hiljada ubijenih Srba’ u Jasenovcu, Jovan Ćulibrk je spon­tano uzviknuo: ‘Prekinite vladiko, nije ih bilo toliko…’ Vje­ro­jatno šokiran imperativnom upadicom kolege po struci i bra­ta dakako, Jeftić je prekinuo govoriti ratnohuškački“.

Zbog onih koji su to zaboravili, „episkop (u mirovini)“ bio je vladika zahumsko-hercegovački i primorski Atanasije (u svetu: Zoran Jevtić, 1938-1991-1999-1921), a Jovan Ćulibrk (u svetu: Neven, 1965), od 2014. godine vladika pakračko-slavonski.

Ovome drugom moglo se tako jer mu nije smetalo ni da „u ve­li­kom intervju, kojeg je ‘Jutarnji list’ objavio 27. veljače 2016. godine pod naslovom: ‘Komunistička optužnica ne može biti po­lazna točka razgovora o Stepincu’… referirajući se na kon­stataciju novinara kako je na kraju liturgije u jasenovačkoj crk­vi patrijarh Irinej govorio o ‘stotinama tisuća’ ubijenih Srba na području logora Jasenovac“, kaže:

„Što se tiče brojeva stradalih u sistemu koncentracionih i logora smrti Jasenovac, vrijedi ponoviti da konfuzija oko njih nastaje isključivo zbog toga što socijalistička Jugoslavija, a ni zemlje nastale njenim raspadom, nije uložila dovoljno ni sred­stava, ni rada ni ljudi da bi se došlo do pouzdanih naučnih rez­ultata. Nakon što su donesene prvobitne procjene broja žr­tava uglavnom oko 1948. godine normalne zemlje su osnovale ili zadužile posebne naučne institucije da se bave detaljnim pro­učavanjem karakteristika Drugog svjetskog rata, zločina ko­ji su se desili u njemu, kao i broja žrtava“.

Zovak je tu izjavu propratio kratkim komentarom da su se „ne­ki velikodostojnici Srpske pravoslavne crkve proslavili svojom izrazito velikosrpskom, a često i ratnohuškačkom reto­ri­kom, dok Jovan, izgleda, pokušava biti vjerski vođa koji svoje stavove utemeljuje u znanosti, a ne u mitovima“.

Ne samo upotrebljene sintagme („komunistička optužnica“, „prvobitne procjene broja žrtava“, „normalne zemlje“, „posebne naučne institucije“, „detaljno proučavanje“, već i onaj „poučni povik“ starijem episkopskom kolegi, tek su nagoveštaj onoga što će vladika Jovan oslonjen na „znanje“ nekih zvaničnih istori­čara, narednih godina saopštavati o srbskome znanju i nezna­nju, o srbskim „zabludama“ i „nemoralnosti autoritativnih tvrd­nji o broju žrtava u Jasenovcu“.

Dok sam pokušavao da ustanovim ko je tu ko, ko je šta, a bo­gami i koješta, saznajem od izvesnog Nikole Žumberčanina (na istom sajtu, na linku https://stanjestvari.com/2023/09/01/komentar-na-tekst-vladana-vukosavljevica/) da „Jovan Ćuli­brk nema iza sebe nekakvo značajno istorijsko delo i projekat je antisrpskog ‘ne­vladinog sektora’, koga podržava Vatikan, Eng­leska, SAD, Ne­mačka, Hrvatska i Izrael. On je prosto sramota za SPC… Ovo treba da se jednom kaže i to jasno i glasno! Njegov primer jasno pokazuje kakvo je jadno i bedno stanje u vrhu Srpske pravoslavne crkve“.

Ne znam posigurno na kakvu je jadnost i bednost mislio taj Žumberčanin, ali mi pada na um da je, nekada, davno, Ilija M. Živančević, jedan od značajnijih delatnika u srbskom pravu, mi­slio o Srbskoj crkvi drukčije, te da je zapisao na jednome mestu da se sveštenstvo „kao predstavnik nauke i znanja… shvatalo kao mozak i um svoga vla­dara, koji mu je ukazivao svu pažnju, savetu­jući se s njim o držav­nim poslovima, koje je vladar obavljao. A sam vladar koji je pred­stavljao po shvatanju Srba i um i silu, održavao je ravnotežu između sveštenstva, uma i vlastele i štitio je najniži red… Poštovanje sveštenstva bilo (je) po­što­vanje uma, a ne snage i sile“.

Od Živančevićevog vremena nije prošlo ni pola veka, a bla­že­nopo­čiv­ši patrijarh srbski gospodin German (u sve­t­u Hra­nislav Đorić, 1899-1991) dozvoliće sebi da u Jasenovcu, 2. sep­tem­bra 1984. godine, pri osvećenju Crkve Rođenja Svetog Jovana Krstitelja, drži ope­lo nikad izbrojanim i nikad popisanim du­šama „najvećega srb­skoga grada pod zemljom“, i tom prili­kom os­tavi srbskome naro­du u amanet, bar nam se onda tako učinilo, jed­nu takoreći an­tolo­gijsku misao: „Oprostili smo, ali nikad ne smemo zabora­viti“.

Po nesreći, German je prvim delom svoje poruke samo blago­slovio one bivše Srbe koji su sa stanovišta komunističke sile i njene planirane večnosti, ne samo u svoje ime (jer i oni su bili deo zločinačke mase „uvrštene“ u oproštaj), već i u ime mnogih unesrećenih srbskih porodica i siročadi, opro­sti­li zločin zbog kojega ljudska civilizacija zadugo ne bi imala pravo na smeh i na pesmu. A da li podsvesno ili zbog toga što je znao da je i sam bio zatočenik (jedno vreme možda i zatočnik) istog tog ideolo­škog monstruma, patrijarh German je ipak smogao snage za poru­ku da se jasenovački zločin ne sme zaboraviti.

Najverovatnije po „nauku“ svoga nešto daljeg prethodnika, patrijarh Porfirije (u svetu Prvoslav Perić, 1961) poručio je 4. avgusta 2021. godi­ne, u Busijama, na obeležavanju Dana sećanja na sve stradale i pro­gnane Srbe u hrvatskoj (i američkoj) geno­cidnoj vojnoj akciji „Oluja“ „da tre­ba da se pomolimo za sve ne­vino postradale u strašnim avgus­tovskim danima 1995. godine, ali i za sve postradale pre toga u Hrvatskoj, kao i da ne smemo zaboraviti, ali da kao hri­šćani mo­ramo oprostiti“.

Na istome tom skupu, predsednik Srbije Aleksandar Vučić poru čio je okupljenima da „možemo i moramo da oprostimo, ali to možemo samo ako pamtimo, pošto u zaboravu nema opro­šta­ja ni sebi ni drugima“.

„Isto to, samo malo drukčije“, izgovorio je on pola godine ra­nije, pri obeležavanju dvadeset druge godišnjice evroamerič­ke fašikratske agresije na Srbiju: „Posao i obaveza Srbije je da oprosti ali i nikada ne zaboravi. Gajićemo kulturu sećanja i po­no­siti se onim što je Srbija činila da sačuva slobodu, svoja og­njišta i zemlju“.

Vidimo da je poštapalica o oproštaju, zaboravu i pamćenju naučena vrlo odlično, valjda zbog toga što su ne samo Patrijarh i Predsednik, već i brojni drugi važni „ponavljači dubokih misaonih iskaza“ poznatih ljudi, naučeni da opraštaju makar i neovlašćeno i da, navodno, ne zaboravljaju, ali da o svojoj neza­bo­ravnosti ćute.

Pri tome, niko se od njih i ne pita kakve koristi ima od „ćut­ljivog“ nezaborava, možda i zbog toga što im je ostalo nepoznato da je i švajcarski kriminolog dr Arčibald Rajs (1875-1929) zapi­sao bar jednu pametnu. On je, naime, kao čo­vek i sam povređen onim što je krajem leta 1914. godine zabe­ležio tokom svojih istražnih radnji po Mačvi (gde su na­ročito Hrvati ostavili svoje zloči­načke tragove), poručivao Srbi­ma da ne smeju zaboraviti ono što im se desilo na po­četku Veli­kog rata. Podsećajući da je neki ne­imenovani fran­c­uski patri­ota (baveći se nekim „slučajem“ u Francuskoj) save­tovao da „ne govorimo nikad o tome, ali misli­mo uvek na to“, dr Rajs je tu le­por­eku i blagoglagoljivu misao malo prepravio i pretvorio u vrlo ozbiljno upozorenje srbskom narodu: „Misli­mo uvek na to i govorimo uvek o tome“.

Nažalost, Srbi ga nisu poslušali: sve što se dešavalo za­boravili su, a četvrt veka kasnije, u Drugom svetskom ratu, do­zvol­ili da im se desi „isto to, samo malo drukčije“.

I dešava im se to još jednom: od početka devedesetih godina 20. veka do danas, bez izgleda da se sagleda kraj te bolesne hrvat­ske (i rimokatoličke) mržnje prema svemu što je srbsko…

…Što meni daje pravo da unekoliko re­de­finišem i Rajsovo upozorenje:

Mislimo uvek na zločine prema srbskom narodu, bilo čiji da su i bilo koliko da su sveži ili stari, i uvek o njima govo­ri­mo, i zbog sebe, i zbog sveta, i zbog zločinaca.

I, naročito, zbog toga što niko od nas, bez obzira na svoj stvarni ili zamišljeni položaj u srbskom rodu, nema pravo da oprašta ništa od onoga o čemu se govorilo u Busijama, izbeg­ličkom naselju pored Zemuna.

Jer, samo Bog može oprostiti, ali i On samo onima koji se istin­ski pokaju.

Podrazumeva se da to važi samo za one koji su naučili da čitaju i ne zaboravljajući tu „veštinu“ saznali da je Svetu Tajnu Poka­ja­nja ustanovio Isus Hri­stos obraćajući se svojim učeni­cima, apostolima: „Kojima opro­stite grijehe, opraštaju im se; i kojima zadržite, zadržani su“ (Jovan 20, 23).

Pokajanje se ne sastoji samo u odricanju od počinjenoga zla (ili učinjenih zala), ne­go i u trudu da se pokajnik „dalji od zla i čini dobro“. Pokajanje je du­ho­v­no vaskrsenje. Dok čovek živi u gresima on je telom živ, a du­hom mrtav jer nema u svojoj duši Bo­ga koji je izvor života.

Sveti Jovan Zlatoust kaže da pokajanje počinje onoga tre­nut­ka kad čovek shvati da je pogrešio, kad shvati da je duhovno bo­lestan i da mu je grešna duša odvojena od Boga.

Sveti Oci tome dodaju da nije dovoljna sama spoznaja onoga koji je pogrešio, potrebno je učiniti nešto što se konkret­nom grehu protivi, odnosno prineti plodove dostojne pokaja­nja.

Čini se da mnogim duhovnicima u srbskom narodu, čak i naj­vi­šeg reda, sve to nije baš jasno.

Ili ponešto od toga, naročito da onoj zločinačkoj strani i nije do pokajanja.

Prepoznatljivo je to i ovih dana kad dokazani zlikovci, oni kojima je genocid nad Srbima bio redovno „zanimanje“, poslednji put 1999. godine, ula­žu svu svoju neljudsku silu da mnogostradal­nim Srbima narodu nakače „oreol“ genocidnog naroda.

Ne bi moglo tako da su obrazovani Srbi, duhovnici pre svih, zapisivali ko je, gde i kakve zločine nad Srbima činio i umesto što su ispisivali i uzvikivali parole o opraštanju i navodnom nezaboravu da su „uvek govorili o tome“.

Ponajmanje onako kako je to patrijarh Porfirije „objasnio“ 17. maja, u 19″35, u Pinokijevoj televizijskoj emisiji:

„Srpski narod ništa manje nije stradao“.

Valjda uz prethodno „tumačenje“ da su Srbi „mnogo nastra­da­li“ neke druge.

Kao ono što je „izučio“ hrvatski znanstvenik Stjepan Lozo (1961) čiji je „fo­kus bavljenja povijesnim temama na utje­cajima ve­likosrp­ske ide­o­logije i politike na Hrvate i Hrvat­sku“ i, po­tom, objavio u knji­ži­ci „I­de­ologija i propaganda velikosrp­skoga genocida nad Hr­vatima projekt ‘Homogena Srbija’ 1941″, na je­dva 736 strana for­mata B5. Kako-tako, on je toliko svoje „umo­vanje“ sažeo u ne­koliko rečenica sadržanih u intervjuu za „Slo­bod­nu Dalma­ciju“ (http://shp.bizhat.com/Lozo.html),te se od nje­ga moglo saznati da su Srbi u Nezavisnoj Dr­žavi Hrvatskoj „provo­dili genocid nad Hrvatima i… postojeća para­di­gma o ‘str­a­šnim’ us­ta­šama na neki na­či­n tvorevina je ve­likosrpske propa­gan­de. Prava je, međutim, is­ti­na da ustaše do ljeta 1941. i srpske po­bune nisu činili nika­kve posebne zlo­čine prema Srbi­ma… te da su funkcionirali kao neka vrsta narodne sa­mo­obrane od velikosrpskoga genocida… Oklevetali su Hrvate za genocid nad Sr­bi­ma preventivnom propagandom, s predumišljajem, već u lipnju 1941. godine, a onda počinili ge­nocid nad Hrvatima“.

Pomenuta knjiga objavljena je u Spljetu, 2017. godine, u vreme dok je u Zagrebu stolovao mitropolit zagrebačko-ljubljanski Por­firije, a srbskoj javnosti nije se dalo da, ko zna zbog čega, za nju sa­znaju bilo preko mitropolita Porfirija, bilo preko vladike dal­matinskog Nikodima (u svetu: Pavla Kosovića, 1981). Ako je Spljet za Porfirija bio predaleko i nije ga zanimalo šta to tamo hr­vat­ski znanstvenici pišu o nekakvim Srbima, mora se razumeti, makar to bilo na srbsku štetu, zbog čega je tu knjigu prećutao bu­dući vladika Nikodim. Naime, on je dve godine pre svoga usto­ličenja, na tribini „Crkva i antifašizam“, u okviru šibenskog „Festivala alternative i ljevice“, u društvu jednoga franje­vačkog župnika, „govorio o antifašistima među svećenstvom i ekstremnim nacionalističkim projektima u 20. stoljeću, njiho­vim pobornicima unutar Rimokatoličke i Srpske pravoslavne crkve na ovim prostorima i refleksijama na današnje vrijeme. Ekstremne stavove i izjave, kazao je tom prigodom, ‘treba prepu­stiti sudu Božjem’, te je izrazio nadu kako će ih se nadići i pre­pustiti prošlosti dolaskom mlađih ljudi u crkve, onih koji ni­su opterećeni ratom“0000 (https://stanjestvari.com/2017/08/18/da-je-pos tao-episkop-dalmatinski-nikodim-obznanio-na-fejsu/).

Nije za sebe rekao da je „neopterećen ratom“, iako je 1995. sa roditeljima prognan iz Zadra i uhlebio se u Šumadiji, ali je zato 5. marta 2023. godine podučavao svoje eparhiote „da je Car­stvo Nebesko jedini cilj kome treba da težimo i jedini cilj koji u životu treba da nam bude merilo“ (https://spc.rs/episkop-dalmatinski-nikodim-carstvo-nebesko-je-jediniccilj-kome-/).

Ej, Nikodime, druže svojih drugova, zar Srbima nije i do ži­vota u Carstvu Zemaljskom, makar se ono sada zvalo nekako druk­čije, republikanski?!

A ne znam, Gospodo Arhijereji, da li je vas iko ikada pitao u korist čije štete radite?

Autor: Ilija Petrović, istoričar

Hvala na poverenju! Molimo vas podelite, širite istinu!