Otvoreno pismo SPC – Biskupski episkopi srbski
Tekst koji sledi, zabavljen malo praštanjem a više zaboravom, pisan je sredinom maja ove godine, a neki dan kasnije poslat vrhu Srbske pravoslavne crkve, na tri adrese: Patrijarhovom kabinetu, Arhijerejskom Saboru i informativnoj službi u Patrijaršiji.
Kao što se i očekivalo, arhijereji su sve to prećutali, nije im do zamlaćivanja sa nekim tamo besposlenim piskaralom…
Ko zna zbog čega, tekst tada nije razaslat na brojne sajtovske i lične (pojedinačne) elektronske adrese. Sada, pošto nas je Vaseljenska, vešću od 27. oktobra, pod naslovom „DA SE NE ZABORAVI: 32 godine od nekažnjenog zločina nad Srbima na Ilidži„, podsetila da je tokom rečenog zločina „takozvana Armija BiH granatirala teritoriju Republike Srpske iz pravca Igmana, Hrasnice i Butmira i na autobuskoj stanici u opštini Ilidža ubila 10 i ranila 33 srpska civila, od kojih su mnogi ostali trajni invalidi, a najmlađa žrtva ovog svirepog masakra bio je trinaestogodišnji dečak Slađan Grgić“, čini se prikladnim da višemesečni propust bude otklonjen.
Evo tada poslatoga teksta – i danas iste značenjske „težine“.
Biskupski episkopi srbski
Svetom arhijerejskom saboru SPC
U Beogradu
Uvažena Gospodo Arhijereji,
Pre neki dan, 17. maja, ni sam ne znam gde me nađe, izvesni Dragan Mlađenović posla mi tekst „Osebujna brojidba srbskog biskupa„.
Rečeni tekst je prvobitno objavljen 9. januara 2024. godine, na sajtu „Nauka i kultura“ (https://naukikultura.com/osebujna.brojidba-srbskog-biskupa/), a ovoga puta pojavio se kao pismo poslato na 69 (šezdeset devet) adresa. Njegovom sadržinom prate se „lik i djelo papskog misionara, biskupa Srbske Pravoslavne Crkve, Prečasnog Jovana Ćulibrka Zapadno-slavonskog. Srbski biskup Jovan (Ćulibrk) je uzoran papopoklonik i papučoljubac, koji se primio teške i složene zadaće da barbarske grko-pravoslavce (hajmo reć – Srbe) prevede iz divlje i zaostale grko-bizantske vjere i privede u moderan i napredan rimokatolički kršćanski vjerozakon pod zaštitom i skrbi ćudorednog i bezgrešnog Oca Pape i Svete Rimske Crkve“.
Kako sam se i ranije, jednom, bavio nepodopštinama pomenutog biskupa, nije mi bilo teško da, „na prvu loptu“, svim primaocima ove poruke pošaljem kratak komentar:
„More, nije Joca kriv, njegovo je da ćuli brke, ‘vako il’ onako – kriv bi mogao biti Arhijerejski sabor Srbske pravoslavne crkve, ali samo pod uslovom da se u njemu baškari više od jednog i po duhovnika.
Ovako, teško Srbskoj Živoj Crkvi i s onima ostalim“.
Cifru od jednog i po pozajmio sam iz „priznanja’ Dimša Perića (1954-2003), protojereja, profesora crkvenog prava u Bogosloviji, koji je, da li 1992. ili 1993. godine, posle nekoga važnog skupa u Patrijaršiji, šapnuo jednom od učesnika da „među srpskim episkopima ima četiri ili pet duhovnika, a svi su ostali komunisti i neki drugi“. Na pitanje „koji su oni prvi“ – odgovor nije dobijen, ali se zna da je u međuvremenu neravnomerno menjan duhovnički „sastav“, zbog čega ih je prirodni i ekukumenistički odabir sveo na jednoga i po. Mada, Živoj Crkvi to ne može biti uteha jer, kakvo je vreme došlo, prosvetni uslovi u Zemlji Srbiji doveli su mlade ljude, bez obzira na to koja im je diploma dodeljena, u nepriliku da ih je školovanje omelo u obrazovanju. Kad su bogoslovi u pitanju, ostali su osiromašeni za neporecivu istinu da se duhovnost ne uči samo i jedino iz raspoloživih knjiga indžijela.
A nagoveštene biskupske nepodopštine nametnule su mi se podsećanjem na jedno višesatno putovanje (početkom januara 1992) tokom kojega Veselin Đuretić (1933-2020), istoričar, reče svojim zavičajnim saputnicima: „Ako te fali neki Njemac ili, ne daj bože, Hrvat –, bjež’ od njega ka’ od kuge“.
Niko od njegovih saputnika tada ništa ne reče, ali sam se toga prisetio kad pre nešto više od pet godina, na sajtu „Stanje stvari“ (https://stanjestvari.com /2019/09/27/jerko-zovak-kad-episkop -srpski-ucutkuje-srpskog-epikopa-zbog-br/), pročitah šta je izvesni Jerko Zovak (1952-2023), „zapovjednik postrojbi“ ustaškog Zbora narodne garde „na prvoj crti bojišta“, napisao u tekstu „Kad episkop srpski ušutkuje srpskog episkopa zbog broja žrtava u Jasenovcu (2018)“:
„Nakon što je episkop (u mirovini) Jeftić počeo govoriti o ‘700 hiljada ubijenih Srba’ u Jasenovcu, Jovan Ćulibrk je spontano uzviknuo: ‘Prekinite vladiko, nije ih bilo toliko…’ Vjerojatno šokiran imperativnom upadicom kolege po struci i brata dakako, Jeftić je prekinuo govoriti ratnohuškački“.
Zbog onih koji su to zaboravili, „episkop (u mirovini)“ bio je vladika zahumsko-hercegovački i primorski Atanasije (u svetu: Zoran Jevtić, 1938-1991-1999-1921), a Jovan Ćulibrk (u svetu: Neven, 1965), od 2014. godine vladika pakračko-slavonski.
Ovome drugom moglo se tako jer mu nije smetalo ni da „u velikom intervju, kojeg je ‘Jutarnji list’ objavio 27. veljače 2016. godine pod naslovom: ‘Komunistička optužnica ne može biti polazna točka razgovora o Stepincu’… referirajući se na konstataciju novinara kako je na kraju liturgije u jasenovačkoj crkvi patrijarh Irinej govorio o ‘stotinama tisuća’ ubijenih Srba na području logora Jasenovac“, kaže:
„Što se tiče brojeva stradalih u sistemu koncentracionih i logora smrti Jasenovac, vrijedi ponoviti da konfuzija oko njih nastaje isključivo zbog toga što socijalistička Jugoslavija, a ni zemlje nastale njenim raspadom, nije uložila dovoljno ni sredstava, ni rada ni ljudi da bi se došlo do pouzdanih naučnih rezultata. Nakon što su donesene prvobitne procjene broja žrtava – uglavnom oko 1948. godine – normalne zemlje su osnovale ili zadužile posebne naučne institucije da se bave detaljnim proučavanjem karakteristika Drugog svjetskog rata, zločina koji su se desili u njemu, kao i broja žrtava“.
Zovak je tu izjavu propratio kratkim komentarom da su se „neki velikodostojnici Srpske pravoslavne crkve proslavili svojom izrazito velikosrpskom, a često i ratnohuškačkom retorikom, dok Jovan, izgleda, pokušava biti vjerski vođa koji svoje stavove utemeljuje u znanosti, a ne u mitovima“.
Ne samo upotrebljene sintagme („komunistička optužnica“, „prvobitne procjene broja žrtava“, „normalne zemlje“, „posebne naučne institucije“, „detaljno proučavanje“, već i onaj „poučni povik“ starijem episkopskom kolegi, tek su nagoveštaj onoga što će vladika Jovan oslonjen na „znanje“ nekih zvaničnih istoričara, narednih godina saopštavati o srbskome znanju i neznanju, o srbskim „zabludama“ i „nemoralnosti autoritativnih tvrdnji o broju žrtava u Jasenovcu“.
Dok sam pokušavao da ustanovim ko je tu ko, ko je šta, a bogami i koješta, saznajem od izvesnog Nikole Žumberčanina (na istom sajtu, na linku https://stanjestvari.com/2023/09/01/komentar-na-tekst-vladana-vukosavljevica/) da „Jovan Ćulibrk nema iza sebe nekakvo značajno istorijsko delo i projekat je antisrpskog ‘nevladinog sektora’, koga podržava Vatikan, Engleska, SAD, Nemačka, Hrvatska i Izrael. On je prosto sramota za SPC… Ovo treba da se jednom kaže i to jasno i glasno! Njegov primer jasno pokazuje kakvo je jadno i bedno stanje u vrhu Srpske pravoslavne crkve“.
Ne znam posigurno na kakvu je jadnost i bednost mislio taj Žumberčanin, ali mi pada na um da je, nekada, davno, Ilija M. Živančević, jedan od značajnijih delatnika u srbskom pravu, mislio o Srbskoj crkvi drukčije, te da je zapisao na jednome mestu da se sveštenstvo „kao predstavnik nauke i znanja… shvatalo kao mozak i um svoga vladara, koji mu je ukazivao svu pažnju, savetujući se s njim o državnim poslovima, koje je vladar obavljao. A sam vladar koji je predstavljao – po shvatanju Srba – i um i silu, održavao je ravnotežu između sveštenstva, uma i vlastele i štitio je najniži red… Poštovanje sveštenstva bilo (je) poštovanje uma, a ne snage i sile“.
Od Živančevićevog vremena nije prošlo ni pola veka, a blaženopočivši patrijarh srbski gospodin German (u svetu Hranislav Đorić, 1899-1991) dozvoliće sebi da u Jasenovcu, 2. septembra 1984. godine, pri osvećenju Crkve Rođenja Svetog Jovana Krstitelja, drži opelo nikad izbrojanim i nikad popisanim dušama „najvećega srbskoga grada pod zemljom“, i tom prilikom ostavi srbskome narodu u amanet, bar nam se onda tako učinilo, jednu takoreći antologijsku misao: „Oprostili smo, ali nikad ne smemo zaboraviti“.
Po nesreći, German je prvim delom svoje poruke samo blagoslovio one bivše Srbe koji su sa stanovišta komunističke sile i njene planirane večnosti, ne samo u svoje ime (jer i oni su bili deo zločinačke mase „uvrštene“ u oproštaj), već i u ime mnogih unesrećenih srbskih porodica i siročadi, oprostili zločin zbog kojega ljudska civilizacija zadugo ne bi imala pravo na smeh i na pesmu. A da li podsvesno ili zbog toga što je znao da je i sam bio zatočenik (jedno vreme možda i zatočnik) istog tog ideološkog monstruma, patrijarh German je ipak smogao snage za poruku da se jasenovački zločin ne sme zaboraviti.
Najverovatnije po „nauku“ svoga nešto daljeg prethodnika, patrijarh Porfirije (u svetu Prvoslav Perić, 1961) poručio je 4. avgusta 2021. godine, u Busijama, na obeležavanju Dana sećanja na sve stradale i prognane Srbe u hrvatskoj (i američkoj) genocidnoj vojnoj akciji „Oluja“ „da treba da se pomolimo za sve nevino postradale u strašnim avgustovskim danima 1995. godine, ali i za sve postradale pre toga u Hrvatskoj, kao i da ne smemo zaboraviti, ali da kao hrišćani moramo oprostiti“.
Na istome tom skupu, predsednik Srbije Aleksandar Vučić poru čio je okupljenima da „možemo i moramo da oprostimo, ali to možemo samo ako pamtimo, pošto u zaboravu nema oproštaja ni sebi ni drugima“.
„Isto to, samo malo drukčije“, izgovorio je on pola godine ranije, pri obeležavanju dvadeset druge godišnjice evroameričke fašikratske agresije na Srbiju: „Posao i obaveza Srbije je da oprosti ali i nikada ne zaboravi. Gajićemo kulturu sećanja i ponositi se onim što je Srbija činila da sačuva slobodu, svoja ognjišta i zemlju“.
Vidimo da je poštapalica o oproštaju, zaboravu i pamćenju naučena vrlo odlično, valjda zbog toga što su ne samo Patrijarh i Predsednik, već i brojni drugi važni „ponavljači dubokih misaonih iskaza“ poznatih ljudi, naučeni da opraštaju makar i neovlašćeno i da, navodno, ne zaboravljaju, ali da o svojoj nezaboravnosti ćute.
Pri tome, niko se od njih i ne pita kakve koristi ima od „ćutljivog“ nezaborava, možda i zbog toga što im je ostalo nepoznato da je i švajcarski kriminolog dr Arčibald Rajs (1875-1929) zapisao bar jednu pametnu. On je, naime, kao čovek i sam povređen onim što je krajem leta 1914. godine zabeležio tokom svojih istražnih radnji po Mačvi (gde su naročito Hrvati ostavili svoje zločinačke tragove), poručivao Srbima da ne smeju zaboraviti ono što im se desilo na početku Velikog rata. Podsećajući da je neki neimenovani francuski patriota (baveći se nekim „slučajem“ u Francuskoj) savetovao da „ne govorimo nikad o tome, ali mislimo uvek na to“, dr Rajs je tu leporeku i blagoglagoljivu misao malo prepravio i pretvorio u vrlo ozbiljno upozorenje srbskom narodu: „Mislimo uvek na to i govorimo uvek o tome“.
Nažalost, Srbi ga nisu poslušali: sve što se dešavalo zaboravili su, a četvrt veka kasnije, u Drugom svetskom ratu, dozvolili da im se desi „isto to, samo malo drukčije“.
I dešava im se to još jednom: od početka devedesetih godina 20. veka do danas, bez izgleda da se sagleda kraj te bolesne hrvatske (i rimokatoličke) mržnje prema svemu što je srbsko…
…Što meni daje pravo da unekoliko redefinišem i Rajsovo upozorenje:
Mislimo uvek na zločine prema srbskom narodu, bilo čiji da su i bilo koliko da su sveži ili stari, i uvek o njima govorimo, i zbog sebe, i zbog sveta, i zbog zločinaca.
I, naročito, zbog toga što niko od nas, bez obzira na svoj stvarni ili zamišljeni položaj u srbskom rodu, nema pravo da oprašta ništa od onoga o čemu se govorilo u Busijama, izbegličkom naselju pored Zemuna.
Jer, samo Bog može oprostiti, ali i On samo onima koji se istinski pokaju.
Podrazumeva se da to važi samo za one koji su naučili da čitaju i ne zaboravljajući tu „veštinu“ saznali da je Svetu Tajnu Pokajanja ustanovio Isus Hristos obraćajući se svojim učenicima, apostolima: „Kojima oprostite grijehe, opraštaju im se; i kojima zadržite, zadržani su“ (Jovan 20, 23).
Pokajanje se ne sastoji samo u odricanju od počinjenoga zla (ili učinjenih zala), nego i u trudu da se pokajnik „dalji od zla i čini dobro“. Pokajanje je duhovno vaskrsenje. Dok čovek živi u gresima on je telom živ, a duhom mrtav jer nema u svojoj duši Boga koji je izvor života.
Sveti Jovan Zlatoust kaže da pokajanje počinje onoga trenutka kad čovek shvati da je pogrešio, kad shvati da je duhovno bolestan i da mu je grešna duša odvojena od Boga.
Sveti Oci tome dodaju da nije dovoljna sama spoznaja onoga koji je pogrešio, potrebno je učiniti nešto što se konkretnom grehu protivi, odnosno prineti plodove dostojne pokajanja.
Čini se da mnogim duhovnicima u srbskom narodu, čak i najvišeg reda, sve to nije baš jasno.
Ili ponešto od toga, naročito da onoj zločinačkoj strani i nije do pokajanja.
Prepoznatljivo je to i ovih dana kad dokazani zlikovci, oni kojima je genocid nad Srbima bio redovno „zanimanje“, poslednji put 1999. godine, ulažu svu svoju neljudsku silu da mnogostradalnim Srbima narodu nakače „oreol“ genocidnog naroda.
Ne bi moglo tako da su obrazovani Srbi, duhovnici pre svih, zapisivali ko je, gde i kakve zločine nad Srbima činio i umesto što su ispisivali i uzvikivali parole o opraštanju i navodnom nezaboravu – da su „uvek govorili o tome“.
Ponajmanje onako kako je to patrijarh Porfirije „objasnio“ 17. maja, u 19″35, u Pinokijevoj televizijskoj emisiji:
„Srpski narod ništa manje nije stradao“.
Valjda uz prethodno „tumačenje“ da su Srbi „mnogo nastradali“ neke druge.
Kao ono što je „izučio“ hrvatski znanstvenik Stjepan Lozo (1961) čiji je „fokus bavljenja povijesnim temama na utjecajima velikosrpske ideologije i politike na Hrvate i Hrvatsku“ i, potom, objavio u knjižici „Ideologija i propaganda velikosrpskoga genocida nad Hrvatima – projekt ‘Homogena Srbija’ 1941″, na jedva 736 strana formata B5. Kako-tako, on je toliko svoje „umovanje“ sažeo u nekoliko rečenica sadržanih u intervjuu za „Slobodnu Dalmaciju“ (http://shp.bizhat.com/Lozo.html),te se od njega moglo saznati da su Srbi u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj „provodili genocid nad Hrvatima i… postojeća paradigma o ‘strašnim’ ustašama na neki način tvorevina je velikosrpske propagande. Prava je, međutim, istina da ustaše do ljeta 1941. i srpske pobune nisu činili nikakve posebne zločine prema Srbima… te da su funkcionirali kao neka vrsta narodne samoobrane od velikosrpskoga genocida… Oklevetali su Hrvate za genocid nad Srbima preventivnom propagandom, s predumišljajem, već u lipnju 1941. godine, a onda počinili genocid nad Hrvatima“.
Pomenuta knjiga objavljena je u Spljetu, 2017. godine, u vreme dok je u Zagrebu stolovao mitropolit zagrebačko-ljubljanski Porfirije, a srbskoj javnosti nije se dalo da, ko zna zbog čega, za nju saznaju bilo preko mitropolita Porfirija, bilo preko vladike dalmatinskog Nikodima (u svetu: Pavla Kosovića, 1981). Ako je Spljet za Porfirija bio predaleko i nije ga zanimalo šta to tamo hrvatski znanstvenici pišu o nekakvim Srbima, mora se razumeti, makar to bilo na srbsku štetu, zbog čega je tu knjigu prećutao budući vladika Nikodim. Naime, on je dve godine pre svoga ustoličenja, na tribini „Crkva i antifašizam“, u okviru šibenskog „Festivala alternative i ljevice“, u društvu jednoga franjevačkog župnika, „govorio o antifašistima među svećenstvom i ekstremnim nacionalističkim projektima u 20. stoljeću, njihovim pobornicima unutar Rimokatoličke i Srpske pravoslavne crkve na ovim prostorima i refleksijama na današnje vrijeme. Ekstremne stavove i izjave, kazao je tom prigodom, ‘treba prepustiti sudu Božjem’, te je izrazio nadu kako će ih se nadići i prepustiti prošlosti dolaskom mlađih ljudi u crkve, onih koji nisu opterećeni ratom“0000 (https://stanjestvari.com/2017/08/18/da-je-pos tao-episkop-dalmatinski-nikodim-obznanio-na-fejsu/).
Nije za sebe rekao da je „neopterećen ratom“, iako je 1995. sa roditeljima prognan iz Zadra i uhlebio se u Šumadiji, ali je zato 5. marta 2023. godine podučavao svoje eparhiote „da je Carstvo Nebesko jedini cilj kome treba da težimo i jedini cilj koji u životu treba da nam bude merilo“ (https://spc.rs/episkop-dalmatinski-nikodim-carstvo-nebesko-je-jediniccilj-kome-/).
Ej, Nikodime, druže svojih drugova, zar Srbima nije i do života u Carstvu Zemaljskom, makar se ono sada zvalo nekako drukčije, republikanski?!
A ne znam, Gospodo Arhijereji, da li je vas iko ikada pitao u korist čije štete radite?
Autor: Ilija Petrović, istoričar