Од слика с голом децом до украјинске амбасадорке за децу
је уметницу перформанса која је пролила литре свињске крви квалификовало за нову функцију?
Деца Украјине немају разлога да брину, будући да је према одлуци Владимира Зеленског изабрана и њихова нова амбасадорка, уметница перформанса Марина Абрамовић.
Проблем је само у томе што је овакав избор украјинског председника отворио питање, шта ли је Абрамовићеву квалификовало за ову позицију, будући да је реч о жени у чијем је опусу једно од најпрепознатљивијих дела фотографија на којој позира држећи нагу бебу, и прстом показује у њене гениталије. Или друга, на којој је фотографисана такође са нагим дететом, дланом му придржавајући главу.
Њен задатак ће, како је сама рекла у разговору за британски „Телеграф“ (у међувремену уклоњен са интернет странице), бити да помогне у обнови школа за украјинску децу, а на све то уметница перформанса српског порекла, позвана је и да се придружи одбору организације Бабин Јар, како би помогла у заштити меморијалног центра за Јевреје, које су у холокаусту, убили украјински нацисти.
Како се ангажман Абрамовићеве уклапа у овакве задатке није баш јасније.
Познато је само да је уметница велика противница Русије, исто као што је и познато да је у свету прати имиџ сатанисте и жене која подржава педофилију.
То је, пре неколико година, управо због једне од поменутих фотографија, указао и оснивач фондације „Тијана Јурић“, Игор Јурић.
„Моја порука коју свакодневно шаљем родитељима, је да ширењем такве фотографије промовишете педофилију. Морате бити свесни, да када објавите овакву фотографију, посебно када је реч о познатим личностима, она утиче на људе да себи могу много да дозволе када су деца у питању“, рекао је Јурић својевремено.
Међутим, овај Јурићев став није једино што Абрамовићеву повезује са људима који имају најизопаченије сексуалне навике.
Мејнстрим медији су као теорију завере окарактерисали аферу „Пицагејт“ која је избила након што је Викиликс почео да објављује хаковану имејл преписку Џона Подесте, који је био задужен за предизборну кампању Хилари Клинтон 2016. године. У преписци се, наиме, на чудан начин говорило о брзој храни (тестенине, пице, хот-догови…), а затим се открило да на даркнету педофили када причају о својим активностима користе управо такве шифре за дечаке и девојчице.
Но, Подестина преписка уплела је у читаву аферу и саму Абрамовићеву, говорећи о њеним такозваним наступима „кувања духова“ које организује по приватним кућама.
Бизарностима ни овде није крај, јер уметница перформанса, која је, иначе унука брата некадашњег српског патријарха Варнаве, помиње се и у документарном филму „Пад Кабале“, пошто њена дела наводно служе као инспирација елити која ужива у злостављању и испијању крви деце.
Теорије завере иду чак и дотле да се Маринин перформанс „Духовно кување“ види као друго име за ритуал убијања и једења деце. Плетењу ових бизарних прича не одмаже ни Јутјуб снимак ове њене инсталације из 1997. године на коме она крвљу исписује разне „рецепте“ по зидовима, а између осталих и један чији су главни састојци мајчино млеко и сперма.
Абрамовић је наравно све ово демантовала у разговору за „Њујорк Тајмс“, тврдећи да је уметница, а не сатаниста. Објашњавајући како је изведен њен перформанс, она је додала : „Нисмо пили људску крв, јели бебе, нити оргијали“.
Захарова о Марини Абрамовић: Зеленски изабрао достојног „уметника“ да овековечи своја злодела
Али, ни то није разуверило вечите скептике, па је тако једна од прича које о Абрамовићевој колају и та да она своју младоликост дугује адренохрому, хормону који спречава старење, а који се наводно, добија изу крви деце која пре смрти доживе велики страх и мучење.
У овакве фаме које владају о високом америчком друштву у коме се Абрамовићева креће, заиста је тешко поверовати, али чињеница је, међутим, да њена уметност заиста није нешто што би је препоручило за рад са децом. Шта је „кидс френдли“ у изложби на којој се посетиоци провлаче између потпуно голих тела модела? Литре свињске крви проливене за уметност Абрамовићеве такође нису ставка у биографији која је квалификује као погодну за рад са децом.
„‘Балканске кости’ – Абрамовић је неколико дана заредом, шест сати дневно, прала тачно 1.500 крвавих костију. Затим, ‘Томасове усне’ – дотична је попила литар вина са медом, након чега је на стомаку сечивом урезала пентаграм, симбол сатане. Затим се бичевала, а након тога легла на крст од леда, испод којег се налазила електрична грејалица. И на крају, ‘Ритам 5’ – Абрамовићева је направила сатанску звезду од дрвета, полила је уљем и запалила. Прво је бацила праменове ошишане косе у ватру, а затим је ушла у конструкцију и легла на под“, набројала је и портпаролка министарства спољних послова Русије Марија Захарова, наводећи да је позив Абрамовићевој за амбасадора Украјине нова нормалност“.
Летимичним погледом на уметнички портфолио Марине Абрамовић јасно је да је једини разлог због кога је аванзовала за амбасадорку, њена непоколебљива подршка кијевском режиму. Тврдила је, између осталог и да је „напад на Украјину напад на све нас“.
Она је у знак подршке овој држави прошле године организовала и аукцију, на којој су најбољи понуђачи добили прилику да се нађу наспрам ње, у поновној поставци њеног перформанса „Уметник је пристутан“.
Запажена је, иначе и њена фотографија објављена у украјинском „Вогу“ 2014, у знак подршке Кијеву у сукобу око Крима, а која, узгред, буди речено, представља одрубљену и одерану главу јарца, која иначе, као симбол уписан у обрнути пентаграм, представља заштићени лого цркве сатане.
Аутор: Ана Вуковић
Извор: РТ Балкан