Милован Ђилас – великан у злочину
Пре неки дан, 22. фебруара, подгоричке „Српске новине“, под насловом „Јелушић: Ђиласа треба уврстити међу књижевне великане“, објавиле су хвалоспев академика Синише Јелушића (Рисан, 1952), универзитетског професора, „о Миловану Ђиласу, најпознатијем југословенском дисиденту и недовољно признатом књижевном ствараоцу са сјајним књижевним дјелима“, момку који „заиста надилази ове просторе и он апсолутно спада у великане европске и свјетске, прије свега политичке мисли. Његово дјело је заиста фасцинантно! Он је првенствено приповједач, романописац, прочитао сам негдје и да је био пјесник, али до те поезије нијесам дошао. Врло је занимљив и као писац писама, односно епистоларне књижевности. Треба читати његова писма из затвора. Врло су топла и емотивно обојена“.
Пошто наведе изјаву академика Предрага Палавестре „да у оквиру југословенске књижевности Ђилас мора заузимати високо мјесто“, те да ће „вријеме показати да му се требамо увијек враћати непрекидно и покушавати одредити то мјесто и значај“, као и књижевног теоретичара и историчара Јована Деретића „да је код Ђиласа у првом плану политичко, идеолошко, дисидентско, етичко, тумачење а тек потом књижевно“, те да ,,Ђилас тек чека потврду свог значајног књижевног стваралаштва“, Јелушић ће славодобитно признати да је „увјерен да ће доћи вријеме када ће Ђилас заузети високо и часно мјесто међу романима српске књижевности“ а да ће се његово „обимно и вриједно књижевно стваралаштво коначно… извући из сјенке пишчеве политичке публицистичке дјелатности“.
Осмотре ли се пажљивије Јелушићеви не увек „писмени“ наводи, што лични, што цитатни, да „Ђилас заиста надилази ове просторе и он апсолутно спада у великане европске и свјетске, прије свега политичке мисли“, да и у црногорској књижевности као делу некадашње југословенске књижевности, „мора заузимати високо мјесто“, те да је код њега „у првом плану политичко, идеолошко, дисидентско, етичко, тумачење а тек потом књижевно“, не може се избећи закључак да се у Ђиласовом случају радило, најблаже речено, о располућеној личности или макар о личности двојнога морала.
Ако бисмо прихватили интелигенцијско схватање поменутих књижевних историчара и теоретичара да је стварно (истинско) духовно биће Милована Ђиласа било окренуто постојању србског националног бића и његовом биолошком опстанку, те да је своје „фасцинантно“ књижевно стваралаштво намењивао народу из којега је потекао, преостало би само да закључимо да је оно друго, политичко, обављао у страху да би био изопштен из свога комуноусташког окружења, можда и из живота.
И једно и друго било би и јесте велика неистина.
Наиме, Милован Ђилас се бар четврт века бавио комунизмом, од чега је више од половине тога времена био нераздвојан са броЗЛОМ. Само то било је довољно да му се накаче сва обележја идеолошки опредељеног јадног, бившег Србина сврстаног уз усташе које су на сарадњу са „његовима“ и са њим пристале јер су Срби, како је то сам тумачио и признао, „постајући комунисти престали бити Срби“.
Прихвати ли се Деретићева „мисао“ да је „код Ђиласа у првом плану… етичко“, онда се ваља озбиљно забринути за мисаону „структуру“ интелигенцијског слоја који бране и подржавају последице свега што су комуноусташе „произвеле“ и током Другог светског рата и, посебно, првих послератних година, све то називајући етичким, моралним – србски речено: часним, људским.
Почев од чињенице да „комунистичке јединице“, у складу са наредбом њиховога Врховног штаба од 27. децембра 1941. године, нису ратовале против ни окупатора јер је он „и сувише јак… и спреман да (их) уништи једним замахом…ако то интереси буду захтевали“, ни против усташа „с обзиром на њихово модерно наоружавање од стране окупатора, а друго што усташе у овом по нас згодном времену истребљују српски народ“.
Да је тој наредби требало дати и „локални“ смисао, потрудио се Милован Ђилас у име Покрајинског комитета Комунистичке партије за Црну Гору (првих дана фебруара 1942) потписујући наредбу о нападу „на васојевићко племе јер су они велики Срби… те их треба најстрожије казнити… убијајући све редом… не руководећи се на пол и старост не питајући за кривца“, наредбу коју је пратила и, можда, Ђиласова „недовољно призната књижевна“ песма:
„Хеј, Васово српско племе, комунизма стиже вријеме,
Црвени се барјак вије, нестат мора Србадије.
Хвала Титу, хвала Блажу, што нацију створи нашу:
Историја сад се пише да нијесмо Срби више“.
Као понајважнијем броЗЛОвом „идеологу“, у партијски врх уведеном почетком 1938. године да тамо „саветује“, мора се признати и допринос јајчаној, авнојској одлуци о будућем распарчавању србског националног бића кроз федерализацију Краљевине Југославије, одлуци коју су, поред чланова Комунистичке партије, доносили и делегати неких предратних хрватских и муслиманских антисрбских „структура“ – Србима се није дало да одлучују о томе јер нису стигли до авноја, „закаснили су на трамвај“.
Саветодавна Ђиласова улога препознатљива је не само преко бар два милиона србских жртава комуноусташке „народноослободилачке борбе“, већ и преко 586.000 жртвованих у послератном периоду (до 1950), у складу са Ђиласовим „сазнањем“ и „саветом“ да Србији током рата „није пуштено довољно крви“ .
Незаборавно је Ђиласово „бабичење“ у рођењу црногорске нације (1. маја 1945), започето „читаво стољеће касније него у Србији“, иако су „овдје постојали сви услови (територија, економска повезаност и др.)“. Када томе дода да су „у овоме рату (1941-1945 – ИП) посебна црногорска индивидуалност, испољавање националне особитости најоштрије дошли до израза“, он ће прогласити сасвим разумљивим „зашто се Црногорци национално данас осјећају нечим посебним… зашто осјећају као природно кад их се назива црногорским народом (нацијом)… јер знамо да то хоће црногорски народ, а он то хоће јер се осјећа, јер јесте нешто посебно, друкчији ‘Срби’ од свих Срба – Црногорци“.
Било је то време у коме је Ђилас, за рачун комуноусташке броЗЛОвске окупације Србије којој је, на самом почетку новембра 1944. године, поручено да се нема чему надати, предводио рат против србског језика и писма настављајући „обичај“ разних окупатора са стране да забране србску ћирилицу. Учинио је то на србском ободу, у Јужној Србији, у тек успостављеној броЗЛОвској републици Маћедонији, тако што је покушао да убеди водеће маћедонске политичаре и лингвисте да маћедонски језик заснују на латиничном писму, не би ли Срби, на тај начин, били „убачени у хрватско-македонски латинички сендвич“ и били принуђени да и сами напусте ћирилицу.
Ђилас је посебне антисрбске заслуге стекао тиме што је србску Барању и делове Срема (овде уз подсећање да појам „Срем“ има исто значење као и појам „Србија“) даровао Хрватима јер су, наводно, они тамо „били у већини“. Он се није оптерећивао чињеницом да је та „већина“, која то уистину и није била, успостављена покољима тамошњих Срба у Јасеновцу и на другим стратиштима, као и Павелићевом колонизацијом херцеговачких усташа по запустелим србским имањима. А није се тиме оптерећивао зато што се његово деловање уклапало у усташку и комунистичку стратегију сажету у формули да треба једну трећину тамошњих Срба побити, једну асимиловати, а једну протерати. И њему, Ђиласу, као и комунистима уопште, народна воља служила је једино као изазов да је погазе – у овом случају, ваљало је поништити одлуку Велике народне скупштине Срба, Буњеваца и осталих Словена о присаједињењу Баната, Бачке и Барање Краљевини Србији, крајем новембра 1918. године.
Кад је у питању наука, није заборављено да је Ђилас своје неуспеле књижевне и правне студије кренуо да после рата оконча тако што је Србску краљевску Академију затворио на два месеца и, потом, основао матичну комисију за избор „наших оданих кадрова“. Тај „научни“ подухват није му успео јер је Александар Белић, тадашњи председник Академије, да ли по чијем савету, да ли на личну иницијативу, довео Бравара, познатог и као броЗЛО, да отвори врата, а за узврат задржао га је у Академији, да буде Друг Члан. (Но, добро, касније се Ђиласов наум остварио, тако што је сама академија „заборавила“ шта јој је значила она „Српска“ придевска ознака).
Узме ли се у обзир бар неко од овде наведених „достигнућа“ којима Милован Ђилас, познат као „принц Политбироа“, али и „демократа крвавијех руку“, „заиста надилази ове просторе и он апсолутно спада у великане европске и свјетске“, ваља се запитати није ли књижевно-теоретско „мишљење“ академика Синише Јелушића да „Ђиласа треба уврстити међу књижевне великане“ – стварни захтев да Срби забораве његове злочине свесно почињене у сарадњи са броЗЛОм, у свету „учлањеним“ међу десет највећих зликоваца у 20. веку, признање да се Ђилас само шалио и предлог да га треба „уденути“ међу оне који су Србство бранили духовним вредностима Косовског мита.
А можда се ваља запитати није ли Јелушићево залагање за књижевну „рехабилитацију“ Милована Ђиласа заснован на намери да, пошто би се он уврстио на „високо и часно мјесто међу романима српске књижевности“, то узело као повод да се крене са причом како су, ето, Срби узели злочињење за свој духовни узор.
Аутор: Илија Петровић, историчар