Историја

Ко шиша крајишке невољнике

Фото: subnor.org.rs

Господо председници Страначке скупштине, Републике и Вла­де, господо министри најразличнијих ресора заинтересовани или незаинтересовани,

Пре неки дан, у Новом Саду, састало се четрдесетак представника разних крајишких удружења нађоше се ту и неколицина „неудружених“ да поразговарају о невољама крајишких бораца пре тридесетак година „забављених“ оружаном борбом за опстанак србскога националног бића, којима Држава Србија, као „непостојећој врсти“, не признаје да су ратовали против обновљенога хрватског усташтва и његовог стварног заштитника у лику фашикратског Запада животно заинтересованог да Србима (у које се броји и србско племе Руси), творцима људске цивилизације, дођу главе.

Пред окупљеном дружином нашао се „Предлог Закона о измени и допуни Закона о правима бораца, војних инвалида, цивилних инвалида рата и чланова њихових породица“, формулисан у девет чланова, чија се суштина тиче допуне тачке 5. члана 5:

„Као припадник локалних оружаних снага у Зонама под заштитом УН, учествовао у оружаним акцијама после 27. априла 1992. до 12. новембра 1997. године на подручју под заштитом Мировних снага Уједињених нација, на основу Резолуције Савета безбедности УН бр. 743 од 21. фебруара 1992. године (Венсов план) и Закона о важењу правног система на делу територије Социјалистичке Федеративне Републике Југославије која је под посебном заштитом Уједињених нација („Службени лист СФРЈ“ 18/1992 од 20. марта 1992. године)“.

Уједињене нације, Савет безбедности, мировне снаге, Венсов план, СФР Југославија… помињу се овде из сентименталних разлога: Крајишници су мировне снаге прихватили не само убеђени да ће оне, као и у бројним дотадашњим мисијама по свету (у којима су „гостовали“ и војници из Југославије) деловати у складу са договореним задужењима друга је ствар што су оне против Србске Крајине злоупотребљене за рачун већ поменутих србских непријатеља већ и са тврдом вером у обећање Председништва Југославије да ће гарантовати остварење Венсовог плана.

Тако онда, а кад се распаде Југославија и нестаде њено Председништво, Држави Србији припаде „право“ да буде следник свих до тада стечених „југословенских“ обавеза и појединих њених права укључујући и гарантна. За права мање-више, а што се обавеза тиче, за њих важи правило које је Никола Пашић (1845-1926) поодавно успоставио изјавом да су „закони писани за наши противници“.

Да то правило важи и данас, видљиво је и из позива Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјал­на питања, полoвином октобра прошле године упућеног грађанима Србије „који су учествовали у ратним сукобима од 1990. до 1999. године, да оду у своје градске, општин­ске управе, распитају се, да поднесу потребан попуњен образац, неопходну документацију и на такав начин утврде свој статус бор­ца. Без претходног утврђивања статуса борца не може се оства­ри­ти право на борачку легитимацију на све оне погодности које борачка легитимација пружа, али и на Борачку споменицу“.

Покушај овог потписника да потврду министарства од­бране Србске Области Славоније, Барање и Западног Срема и Ре­публике Србске Крајине о учешћу у рату од 20. 8. 1990. до 23. 1. 1994″ уписаном у војну књижицу што чи­ни „свега“ 1.153 (хиљаду сто педесет три) дана, односно три године, пет месеци и пет дана, претвори у обећавајући „статус борца“, одбачен је решењем УП-1 бр. 2573-2 Центра Мини­старства одбране Нови Сад (ЦМО) који делује у оквиру Регио­на­л­ног центра Министарства одбране Нови Сад а овај, опет, у Министарству одбране Републике Србије да је „захтев неоснован“ јер је упис у војну књижицу безвредан ако „у службеној евиденцији“ ЦМО Нови Сад „нема података о учешћу у рату“.

Поред тога, „у поменутом поступку утврђено је (да) јединице Полиције, ТО и одељења одбране РСК никада нису била у саставу бивше ЈНА нити ВЈ, што (је) потврђено актом Управе за обавезе одбране, инт.бр3142-4 од 11.7.2006. године“, као и да је „Одлуком Председништва СФРЈ број 0-5 од 19.05.1992. године Југословен­ска Народна Армија преименована у Војску Југославије и 19. 05. 1992. године повучена са територија отцепљених република“.

Неистина, преголема наравно, јер су, скупштинском одлуком од 9. октобра 1991. године, јединице Територијалне одбране Славоније, Барање и Западног Срема проглашене интегралним делом Оружаних снага Југославије (сличне одлуке донеле су и србске области Западне Славоније и Книнске Крајине), те је, пошто је својим Уставним законом ова Област дефинисана као самостална федерална јединица нове југословенске државне заједнице, Велика народна скупштина затражила од Пред­седништва Југославије да у њему буде заступљена и Српска Област Славонија, Барања и Западни Срем, директно и рав­но­правно.

Подразумева се да до „заступљености“ није дошло а преименовање Југословенске народне армије у Војску Југославије која се повукла „са територија отцепљених република“, извесном броју њеног војничког и командног састава није било препрека да, заштићени бројем војних пошта, остану на простору НЕОТЦЕПЉЕНЕ Републике Србске Крајине.

Да ли је неистина „у поменутом поступку“ настала због незнања оних који Државу Србију званично „бране“ од насртљивих а непризнатих крајишких ратника за општесрбску националну ствар или је, можда, у питању зла намера небитно је, али и једно и друго повлачи за собом бројне недоумице и, још горе, сумње.

Утолико пре што је, примера ради, крајем јула 1991. године, вицеадмирал Миодраг Јокић (1935-2022), тада не­ки важан командант југословенске Ратне морнарице, изјавио Танјугу да је „новим законом о одбрани који је Скупштина Репу­блике Србије донела 18. јула ове године, једногласно, рачунајући и опозицију, утврђено да се у рату, у случају непосредне ратне опасности и за време ванредног стања, територијална одбрана мо­же попуњавати и добровољцима“, лицима „која немају ратни рас­поред у ЈНА, територијалној одбрани или ратној милицији“.

Томе не противречи ни Саопштење Министарства одбране (без датума) у вези са издавањем уверења о учешћу војних обвез­ника у рату, које као „правни основ за признавање учешћа у ра­ту… (искључиво у периоду од 17.08.1990. до 19.05.1992. године)“ сма­тра евиденцију „на основу података о учешћу у рату, које су до­ставиле војне јединице“, али, „ако лице које је поднело захтев за издавање уверења о учешћу у рату у војној књижици има упи­сан податак о учешћу у рату и ако не постоји основана сумња у ве­родостојност документа и уписаног податка, територијални орган је дужан да војну књижицу прихвати као јавну исправу и, на ос­но­ву података из ње, ажурира властиту службену евиденцију и изда уверење о учешћу у рату“ (https://www.google.rs/search?sca_esv= 591310239&hl=sr&gbv=2&q=Saop%7Btewe+Ministarstva+odbrane+u+vezi+sa+izdavawem+uverewa+о+u%7Ее%7B%7DU+vojnih+obveznika+u+ratu&oq=Saop%7Btewe+Ministarstva+odbrane+u+vezi+sa+izdavawem+uverewa+о+u%7Ее%7B%7Du+vojnih+obveznika+u+ratu&aqs=heirloom-srp..).

Биће да је суштина довде написаног садржана у ставу „над­ле­жне институције“ да је њена „службена евиденција о учешћу у ра­ту“ кудикамо значајнија од чињенице да је неко стварно учест­во­вао у рату.

За тренутак би се могло учинити да је такав закључак погре­шан јер нам је Никола Селаковић, министар за рад, запо­шљавање, борачка и социјална питања, изјавом да је, у складу са Законом о правима бораца, ратних војних инвалида, мирнодоп­ских војних инвалида цивилних инвалида рата и палих бораца, обећао „да ће споменице добити сви учесници ратова од 1990. до 1999. годин“, те да се „право на Борачку споменицу“ изједначује, и симболиком и поносом, „са Албанском и Партизанском споме­ни­цом, које су нам остале из два велика светска рата“ (https://www. 021.rs/story/Info/Srbija/354845/Selakovic-dodelio-prve-spomenice-ucesnicima-ratova-1990-ih.htkl).

Ипак, Министрова „симболичка и поносна“ тврдња показује да су законске одредбе о „службеној евиденцији“ уперене против ИСТИНЕ јер, примера ради, учешће у партизанском ратовању 1941-1945. године, које није познавало бројеве војних пошта, при­з­на­вано је и онима који су ратовали „идејно и организационо“, због чега се нису налазили на положајима, ни у првим ни у послед­њим „борбеним редовима“. Признавано је и онима који су се „на време“, по посебном броЗЛОвом позиву, „прешалтали“ из усташких, балистичких и разних других ханџарских дивизија у „ослободилачке“, партизанске.

Но, ако прихватимо званичан став Државе Србије да на (не)признавање ратнога стажа србским Крајишницима треба гледати као на обичну беспослицу, ваљало би се озбиљно позабавити последицама таквога „беспосличког“ става:

а. Кад је почетком 1991. дошло до оружаних сукоба у србским прекодринским крајевима, из Србије је, од јуначког страха, побегло у иностранство, углавном западно, фашикратско, „стотине хи­ља­да најкреативнијих интелектуалаца“;

б. Када се бекству толиког броја „најкреативнијих“ супротстави податак да је Србији током србских ослободилачих ратова 1912-1918. године похитало у помоћ безмало 300.000 (триста хиљада) србских добровољаца, скоро све земљорадника, физичких радника и надничара, углавном из крајева под аустроугарском окупацијом, добрим длом из Србске Крајине, тек онда се може схватити порука Арчибалда Рајса (1875-1929), доказаног пријатеља србскога народа, да би „многи припадници ‘интелиген­ције’ хладно жртвовали слобо­ду и опстанак своје земље, ако би то њима лично било од кори­сти“, те да се, „као и сва неморална бића, и инте­ли­генција диви си­ли, чак и када се највише злоупо­треб­ља­ва“;

в. Своју неморалност исказали су послушници комуноусташких силника оличених у Јосипу БроЗЛУ, не само интелектуалци већ и обични „чланови“ који су, и једни и други постајући комунисти престали бити Срби , када су безусловно прихватили силничко решење да се србски добровољци из србских ослободилачкихј ратова 1912-1918. године прогласе профашистима;

г. Ако се зна да је за и најмањи приговор тада донесеном решењу следовала тамница кућа необична или, можда, и нешто теже, с разумевањем треба саслушати и најнаивније питање због чега се и данас у одсуству затворских казни или неких друкчијих „санкција“, чак и ако су се остаци комунистичке идеологије и праксе очували у главама оних који су у међувремену у Држави Србији постали власт , пажљиво да пажљивије не може бити, негује комуноусташка „мудрост“ о србским добровољцима као профашистима;

д. Челницима данашњих двеју србских држава, Србије и Србске, није мрско помињање србских добровољаца из србских ослободилачких ратова 1912-1918. године, мада неће да знају да их је у про­боју Солунског фронта и у завршним војним опе­ра­ци­ја­ма за ослобо­ђе­ње Србије и Црне Горе и прекодрин­ски­х, пре­ко­сав­ских и прекодунавских срб­ских крајева, међу око 140.000 војника у саставу србске вој­ске (можда и свих 150.000 према неким невојним изворима), учествовало нај­ма­ње 82.600, од тога око 76.600 из­ван Краљевине Ср­би­је, углав­ном из крајева који су пре рата били под аустријском и угарском окупацијом. (Ако се некима чини да је то много, дописаћемо овде да је, тек примера ради, са­мо „из Кореничког и Удбинског среза било… око 3.000 солунских добровољаца“ од око 30.000 становника).

ђ. Пробој Солунског фронта помињаће се при установљењу др­жавног празника названог Дан србског јединства, слободе и на­ционалне заставе, те ће Председник Републике Србије ре­ћи да „нема ви­ших и важнијих вредности од јединства нашег народа и слободе за коју су се наши преци борили, за коју ћемо се борити и у бу­дућ­но­сти. Славимо, а то ће убудуће бити и државни празник, је­динство и слободу… славимо дан пробоја Солунског фронта, када су се, 15. септембра (1918), војницима Србије, који су прошли кроз пакао Албани­је… прикључили добровољци из других српских крајева. Било их је десет одсто из Херцеговине, Босне, Лике, Кра­јине, Баније, Кордуна, свих делова где су Срби живели. Србин није могао да прихвати обавезу да ратује против Србина и прикључио се уз нашу једину црвено-плаво-белу заставу, која нас и данас уједињује“. Лепо речено, али зато потпуно произвољно и нетачно у делу који се тиче србских добровољаца. Јер, кад је речено да су се 15. септембра 1918. године „војницима Србије, који су прошли кроз пакао Албаније… прикључили добровољци из других срп­ских кра­је­ва… десет одсто из Херцегови­не, Босне, Лике, Крајине, Баније, Кордуна, свих дело­ва где су Срби живели“, било је то изречено са јединим циљем да се засени про­стота и прикрије истина да је велик број србских добровољаца који су учествовали у пробоју Солунског фронта, такође прошао „кроз пакао Ал­ба­ни­је“, те да је прича о „десет посто… из других српских крајева“ (што треба „пр­е­вести“ ци­фром од највише 14-15.000 четрнаест-петнаест хи­ља­да) то­ли­ко потцењивачка да потпуно обезвређујуће и саму идеју „све­србског једин­ства“. Дода ли се томе и изјава Милорада Додика из Србске „да је обеле­жа­вање Да­на српског јединства, слободе и националне заставе“ осмишљено са једином „тежњом да Република Српска и Србија буду једна држава, градећи сигурност и будућност целог региона“, онда постаје јасно да се србска национална мисао сужава на „локални“ ниво и да се тиме разбија Свесрбство;

е. Србија и Српска, дакле, и ништа више, и нико више, „остали“ би им реметили „свесрбство“, утолико извесније зна ли се да је Држава Србија почетком августа 2020. године ставила на знање „граду и свету“ да не познаје Републику Србску Краји­ну, ни­ти признаје да је нешто тако уопште постојало. Учињено је то на недвосмислен начин, врло свечаним скупом приређеним зарад „обиљежавања Дана сјећања на све стра­дале и прогнане Србе у хрватској оружаној акцији ‘Олуја’, на мо­сту на Сремској Рачи“, који је почео је тако што су се тамо срели „српски члан Предсједништва БиХ Милорад Додик и пред­сједник Србије Александар Вучић, те предсједник Срп­ске Жељка Цвија­но­вић и премијер Србије Ана Брнабић“. Будући да се хрватска (и, нарочито, многосавезничка) ору­жа­на акција „олуја“ десила у Србској Крајини, могло се чекивати да ће се тај „сусретни“ церемонијал издраматизовати појавом челних лич­но­сти Скупштине и Владе Републике Србске Крајине у про­гон­ству, да ли испод моста, да ли испливавањем из брзе, мутне и криве Дрине па у Саву, да ли падом са неке крушке надвијене над мостом. Нажалост, ништа од тога, шта Србска Крајина има ту да тра­жи њен пад, или њену пропаст, славе и обележавају они који су успели да преживе њене пропасти и падове: на једној страни хр­ватска и сви домољубни хрвати, на другој Држава Србија (Ре­публика Српска „нек је више војске“) с органима задуженим за од­лучивање, што правно, што научно;

е. Друкчије није ни могло бити јер је поодавно „откривено“ да Држава Србија није чула да је постојала Република Срб­ска Кра­јина, да је стицајем неких чудних околности тамо „нешто пало“, да се њених (и из хрватске броЗЛОвије) осамсто хи­љада (800.000) жи­те­ља на разне начине обрело у Земљи Србији или прошло кроз њу, те да су и садашње и некадашње челне личности Скупштине и Владе Републике Србске Крајине у про­гонству (до даљег наста­ње­них у Земљи Србији, неки и под зе­мљом), безброј пута узалуд­но покушавале да Држави Срби­ји ставе до знања да у Земљи Србији (или под њом) постоје и они, какви-такви представници, и оне стотине хиљада избеглих и прогнаних Срба. Показује се да те чињенице не пасују Држави Србији, та­ко да се она, Држава Србија, протеклих четврт века вр­ло трудила да се не меша у сопствене послове, те да се, сто­га, понаша као да је Република Србска Крајина била и оста­ла страно тело на србском националном бићу а Крајишници нико и ништа;

ж. Незадовољство добеглих србских Крајишника, и назначено и „неидентификовано“, преноси се не само на њихову родбину од раније настањену у Земљи Србији, да ли по основу „профашистичких“ права стечених војничким заслугама и жртвом у србским ослободилачким ратовима 1912-1918. године, да ли броЗЛОвском поратном колонизацијом у виду партизанских „заслуга“, да ли у виду „награде“ што су „пристали“ да им се завичај лиши србских обележја, претварањем у некакав простор „братствено-јединствених“ намена војне природе;

з. Све то наводи многе србске прогнанике и избеглице расеја­не по беломе свету да исту ту Србију прогласе саучесником у „олу­ји“, да Београду као симболу Државе Србије припишу не­о­уста­шка обележја, те да се, због тога што исти тај Београд намеће србској јавности злослутну тезу „да се злочин мора опростити“, они који су нашли прибежиште у Србији тамо се уопште не осећају до­бро­дошлима, понајмање „задуженим“ да уопште и размишљају о њеној сигурности, унутрашњој и спољној, а о учешћу у њеној војној одбрани још мање;

и. Нарочито због тога што се они, прогнаници и избеглице из Србске Крајине, прибојавају да би се понешто од наведеног могло схватити као „препорука“ Државе Србије да се, уз стално подсећање на „речи мрж­ње, сукоба и освете“ не би смели реметити односи са Хр­ватском, што би, већ у блиској будућности, ујединило све оне који на злочин над Србима из Србске Крајине и усташко­бро­ЗЛОвске Хрватске гледају као на нешто што се није ни десило или, ако се злочин над Србима десио у хрватској „знанственој изведби“ био је то геноцид над Хрватима.

Без обзира на то ко како разабрао све довде наведено.

Аутор: Илија Петровић, историчар

Хвала на поверењу! Молимо вас поделите, ширите истину!