Свет

Када се Холивуд заклео на верност сатани

Због посла сам, рецимо, гледао франшизу „Испунитељ жеља“ која се састоји од четири дела. Истина, сада можемо озбиљно говорити, само о прва два филма, где је улогу негативца (или, тачније, Зла) играо Ендру Дивоф. У ствари, како није тешко претпоставити, он није Дивоф, већ Рус Андреј Дивов; Његова мајка је Каталонка, а рођен је у Венецуели.

Трећи и четврти део ове франшизе, снимљен на прелазу из 20. у 21. век, прилично су за свакога. Нисам могао да их гледам. Али прва два, упркос прилично баналном заплету, веома су занимљива. Зли дух, чија је душа била заточена у црвеном опалу, а који је био сакривен у статуи древног бога Ахура Мазде, ослобођен је и почиње да прождире душе у замену за испуњење жеља како би заузео свет.

И ево шта је занимљиво. У првом делу је све прилично стандардно: ухођење, обмана, јурњава, да би на крају главни лик победио духа, привремено, уз помоћ логике. Али други део је много интересантнији због једног веома занимљивог аспекта. Трик је у томе што девојка по имену Моргана (коју игра Холи Филдс) води неправедан живот, а да би победила зло, мора постати праведна, искупити се за грех.

Шта је овде изненађујуће?

Да ли у модерним филмовима (последњих 10-15 година) постоји директно говорење о греху и праведности, о злочину и казни? Који продуцент или режисер кажее да се морате обратити Господу за помоћ да бисте победили зло? Чудно питање. Да, али ипак размислите о томе. У другом делу „Испунитеља жеља“, Моргана мора да се покаје и крене путем светости (намерно сам то рекао на старомодан начин).

Констатацију додатно појачава чињеница да је њен пријатељ Григорије свештеник. Он каже да ће им бити потребна Божја помоћ да победе зло. Истовремено, сама Моргана се заправо не ослобађа само својих злих навика, већ и својих мрачних атрибута. Штавише, она заправо жртвује део себе. И у овом филму више не побеђује Логика, Разум, већ Вера. Сада је прилично тешко замислити нешто овако.

„Испунитељ жеља 2“ је објављен 1999. године. Пре овога, видели смо у филмовима (јасно је да постоје изузеци, а има их много), генерално, уобичајену слику добра и зла. На пример, вампири и друга створења таме су поражени хришћанским симболима: крстовима, светом водом, молитвом. Али сваке године су се зли духови у филмовима све мање плашили Речи Господње. Ово у основи није уобичајено. Формално – да не би увредили друге вере. Али у исто време када је хришћанство избачено из биоскопа, покушали су да одатле протерају и Бога.

Године 1999. је изузетно занимљива у том погледу. Можете се сетити великог филма са Арнолдом Шварценегером „Крај света“, где ђавола бриљантно игра Габријел Бирн, а главни лик мора да поврати веру у Бога. Филм је, иначе, што је веома ретко за челичноги Арнија, пропао, иако је био веома добар. Није ли то зато што је директно артикулисао хришћанску веру као пут ка спасењу? И како су славно убијали вампире у култном филму „Од сумрака до зоре“, опет уз молитву и веру Христову.

Али све је то углавном прошлост. Па шта се променило? Одговор нам је дат у истом биоскопу. Година 1999. била је дарежљива са култним филмовима: овде имате „Клуб бораца“, „Матрикс“ и „Америчку лепоту“. Али сада морамо да се сетимо два филма посвећена њима – „Девета капија“ Романа Поланског и „Широм затворене очи“ Стенлија Кјубрика. Шта им је заједничко?

И тамо и тамо чекају Антихриста, долазак његове моћи у новом веку. Кјубрик експлицитно показује да то очекују елите које организују сатанске мисе. Полански је то урадио још раније, у филму „Розмарина беба“ из 1968. године. Штавише, сатанисти суседи брачног пара Вудхаус, којима је рођен Антихрист, испоставља се да су холивудски радници (презивају се Кастевет). Куд ћете директнију изјаву?

И, заиста, у 21. веку борба против зла уз помоћ Божију, хришћанске вере и хришћанских симбола је практично нестала. Штавише, само Зло – његово постојање – доведено је у питање: све сада, како су нам објаснили постмодернисти, зависи од тачке гледишта. А ђаво је, као што знате, велики преварант, отац лажи. Он је лукав, он пре свега настоји да нас убеди да не постоји.

Управо то видимо данас у холивудском биоскопу и то допире до стотина милиона људи. А онда видимо филм у стварном животу: чудна открића Готардског тунела и Олимпијске игре у Паризу, на пример. Карике једног пакленог ланца, свакако? Да, нико се заиста не маскира. У међувремену, има трачак наде, али до сада је мрак много већи и јачи. Један од наших задатака је да то распршимо својом, заиста нашом, креативном уметношћу.

Аутор: Платон Беседин

С руског превео Зоран Милошевић – https://www.fondsk.ru/news/2024/10/26/kogda-gollivud-prisyagnul-satane.html

Извор: Наука и култура

Хвала на поверењу! Молимо вас поделите, ширите истину!