Да за Србију заиста неће бити милости показали су комунисти Сремским фронтом
Слабоуми маршалују на Сремски фронт
Током треће октобарске декаде ове године, електронску преписку у нешто ужем читалачком кругу водила су два Слабоума (СлабоумЈедан и СлабоумДва), оба родом, ваљда, из Неума, и једна Опрашталица (Гђа).
Гђа: „Ево МАРШАЛАВог морала из његове ране фазе, са самог краја 1941. године, када је као шеф партизанског врховног штаба издао и ‘моралну’ тачку 9. своје наредбе:
9. Да команданти и полит. комесари уложе сва своја знања и силу да што више придобију уз комунистичке јединице што млађе, женског пола, како би могле послужити нашим друговима за природне сексуалне потребе. Ово је потребно у што краћем року учинити, ради подизања морала код наших другова приликом пресудних борби. Оне женске, које би евентуално остале у другом стању треба неопходно ликвидирати, поготову што као такве не би могле издржати наше тако честе отступнице, а не смемо их остављати у позадини, пошто би наш непријатељ такве случајеве добро искористио у пропагандне сврхе против нашег покрета…“
СлабоумЈедан: „Опће-општа ерозија (титоистичког, партизанског) морала, моја гђо…! Једино је Маршал доста тога знао о моралу и етици својих поданика, тј. о њиховом народном бићу и њиховом народним темпермантима, а који су га управо због тога обожавали“!
СлабоумДва: „Госпођо, да ли је и Вас то снашло, када имате толико једа према Вашој младости и животу под комунистима. Да ли сте и Ви ‘служили’ нашим друговима за природне сексуалне потребе? Нисте назначили, да ли је тога било и после 1941. и до када је та ‘наредба’ важила.
Без обзира на то, могли сте да се позовете на докуменат у коме се цитирано налази“.
Гђа: „За допринос брозовој ‘моралности’ сасвим је довољно што је такву наредбу он ИЗДАО, а вјероватно и смислио! Није важно да ли је и колико дуго примјењивана. То је више зависило од других. Важан је иницијатор/ наредбодавац! Зар не?“
СлабоумДва: „Заборављате, да у животу даме бирају, те је таква наредба била непотребна. Ипак су командири и комесари били најстарији и најписменији у оно доба, па је јасно да су их даме бирале“.
Гђа: „Ипак, ово НАРЕЂЕЊЕ остаје да слика броза као неморалног. И не само ово. Шта је било са истјеривањем преживјеле српске младости на кланицу сремског фронта?!“
СлабоумДва: „Моја мајка је из Ваљева отишла на Сремски фронт. Чуди ме, ако је тамо била, да све ове године није схватила да је то било непотребно и да је тамо изложила узалудно свој живот опасности.
Да ли Ви верујете, да је српску, ондашњу младеж требало, на силу, водити у ослобођење Србије и остале делове заједничке државе. Zar mislite da su ta djeca bila i~ega svjesna?!“ (Ово исписано латиницом, он цитира Гђу).
Гђа: „Па зар Ви не знате да је сремски фронт био апсолутно непотребан?! Па швабе су тада саме бјежале! Зар је уопште требало слати голобраде необучене дјечаке да трче за њима и гину? То је могао да их тамо шаље/гура само нетко тко је био екстремни србомрзац и истребитељ Срба, који је хтио да у српској популацији остану живе само жене и бабе ( јер је већина других већ била изгинула), па су та дјеца била оно мало српског ‘сјемена’ што је преостало!?’
Броз је заправо слањем српске младежи, осим што није жалио њихове животе, штавише, ишло му је у прилог да их што више погине, тиме постизавао још један циљ. Њему је било важно да остави слику, имиџ, да се партизани жестоко боре за ослобођење Југославије…“
СлабоумДва: „Госпођо, свако данас може да напише и објави шта му падне на памет и шта му се чини да зна. Нисте написали ко је аутор текста и које је струке, да процењује потребу пробоја Сремског фронта. Ако су Швабе бежале, како је формиран Сремски фронт? Ко је су то стране биле на Сремском фронту?“
Гђа: „Знање се трудом стиче и не може Вам то нитко улити у главу. Морате се сами трудити да сазнате ИСТИНУ. Тек онда има смисла да се укључујете у дискусије са онима који су стицали знање трудећи се сами годинама“.
СлабоумДва: „Захваљујем на савету!
Имам и ја савет за Вас. Види се, да је време да посетите надлежне лекаре и стручњаке, да Вам помогну и ослободе фикс идеја, које су Вас под старе дане спопале. Лично сумњам, да ће помоћи, али вреди покушати“.
Овај СлабоумДва повелик је „мислилац“ док тврди да су даме саме бирале – да у то не мешамо његову мајку која је „из Ваљева отишла на Сремски фронт“ –, не само за „послужити нашим друговима за природне сексуалне потребе“, већ и за себеубиство ако би „евентуално остале у другом стању“. Ако већ каже да је „таква наредба била непотребна“ јер даме бирају, што ће му позивање „на докуменат у коме се цитирано налази“; да му не помињемо (не)знање о трајању ратних (не)прилика, друговским сексуалним потребама и „изградњи“ Сремскога фронта на који није „ондашњу младеж требало, на силу, водити у ослобођење“.
За понешто од онога што не зна (баш се и не хвали знањем), СлабоумДва – а у томе је исти и СлабоумЈедан –, може се оправдати несрећом да је растао у време послератно кад су се они који су знали да певају и било им је до песме, оглашавали стиховима „Пекове су дивизије заузеле Теразије / А Кочини пролетери заузеше Загреб цели“.
Онај први стих домишљен је јер су Београд ослободили совјетски црвеноармејци, а Пеко је у њега ушао на позив једнога совјетског маршала, који се онда могао читати у новинама и препричавати: „Приђ’и ка мње з’автра у’тром на чај в Бјелгр’ађе“ (ови апострофи показују на ком се месту реч акцентује).
После Пека, у ослобођени Београд ушао је и Броз, онај из тачке 9. наведене наредбе, не би ли „својима“ благовремено објаснио да се „ми у Србији морамо понашати као окупатори, Србија нема чему да се нада, за њу неће бити милости“.
Да за Србију заиста неће бити милости, постало је препознатљиво у данима кад су комунистички идеолози одлучили да „изградњом“ Сремскога фронта демонстрирају спремност партизанске војске за фронтално ратовање и рововску борбу. А за тај фронт почели су да се по Србији (по Војводини Србској, по Шумадији, „и шире“) мобилишу голобради момчићи, они који пре тога нису имали никаквог војничког искуства, понајмање за фронтално ратовање; они су, напросто, послати да, као мета немачким и (усташким) снајперима и за чишћење минских поља (уместо оваца), изгину на Сремском фронту и да се тиме Србија биолошки осакати.
(Овог потписника вишедеценијски струковни и планинарски пријатељ Марко Јосимовић – 1929-2014 –, из Сремске Каменице, и сам СремскиФронтовац, али срећан што је, по Пробоју, са „својом“ јединицом могао стићи до границе с Аустријом, причао је, сузних очију, да се нагледао „ратничких“ сцена у којима су његови вршњачки саборци – неки мало старији, неки и мало млађи –, избезумљени дуготрајном „борбеном“ атмосфером, „из чиста мира“ напуштали заклоне и излазили на чистину где би им „добродошлицу“ исказивао покоји метак са друге стране).
Почело је тако што је једној партизанској јединици (да ли црногорској, да ли крајишкој) која је „прегазила“ Саву и ушла у Земун, Врховни командант наредио да се врати и да тамо прва уђе једна хрватска јединица, а истоветан поступак примениће се и у Загребу: 7. маја 1945. у њега су ушле неке србске јединице, али су и оне враћене док сутрадан однекуд није доведена нека хрватска (скрпљена, ваљда, од усташа тек „произведених“ у партизане) и, у улози „ослободиоца“ јер „радни људи и грађани“ нису на време обавештени да се ради о „њиховима“, дочекана кантама вреле воде с околних прозора – за разлику од оних Хитлерових које су четири године раније дочекане цвећем и фанфарама.
Те две „народноослободилачке“ појединости јасно су назначиле однос брозовских комуниста према Србији: Загреб јесте хрватски, али Срем није србски, као што србски неће више бити ни многи други изворно србски крајеви. Значење таквога поступка разјасниће се тек касније кад се у Срему буде успостављала републичка граница.
Помињани Слабоуми питају своје неистомишљенике „по питању“ због чега је уопште формиран Сремски фронт, „ако су Швабе бежале“, а никако да им оно што се код других зове памет, препозна суштину оне наредбе партизанске врховне команде, поменуте на самом почетку ове приче: „Против окупатора комунистичке јединице не могу се борити, зато што је окупатор и сувише јак, што је способан и спреман да уништи једним замахом нашу целокупну организацију… и са усташама бесмислено би било са наше стране да се води ма каква војна акција с обзиром на њихово модерно наоружавање од стране окупатора, а друго што усташе у овом по нас згодном времену истребљују српски народ који је у огромној већини против нас… За нас је комунисте најважније у томе: организовати покрет и прикупити снаге против четника. Четници су наш први непријатељ, против кога треба употребити сва могућа и немогућа средства ради њиховог уништења“.
Кад је већ тако, уз паролу „живео СССР“, совјетским трупама „препоручено“ је да према западу не иду преко Срема и Славонијом (да не би, којим случајем, сустигли неког усташу и згазиле га што им смета при напредовању на Берљ’ин) него су преко Бачке преусмерене да, уз огромне губитке, прелазе Дунав код Батине.
Мада се то некоме чинило чудним, у непосредну везу са тим збивањима мора се довести Брозова „посета“ Светој Столици, Ватикану, средином августа 1944. године.
Све то уз питање по којој се логици, у ратном времену, „уговара“ сусрет једнога комунистичког вође и команданта једне комунистичке војске са римским папом, сусрет који ту војску, макар и на кратко, оставља без команде, али и потпитање чије су „туристичке“ организације (по ватиканском налогу) обавиле технички део те посете (посреднички „медији“, уговорено време, „стартно место“, превоз, обезбеђење). Извесно је да то није била посета приватне природе, мало тротинетом, мало пливањем, замишљена само због тога да би се тамо малкице подвикнуло папи.
Будући да мудре „књиге инџијели“ о томе ћуте, с разлогом се може устврдити да се Броз, у време кад је већ био видљив крах нацистичког пројекта о Новом поретку (Neue Ordnung), одазвао наредбодавном позиву из Ватикана, приступио папи и, у ставу „мирно“ (слушај, гледај и ћути), обећао да ће испунити оно што се од њега тражи.
По „рецепту“ успостављеном после Сарајевског атентата (1914) кад је папа Пио X, у свету Ђузепе Сарто, тражио од бечкога ћесара да крене у одлучан обрачун са Србијом јер „у борби против православља… директна је потреба за Аустро-Угарску, због њезиног сопственог опстанка, да уклони из свог склопа, ако треба и силом, ово разорно зло, исто тако је потребно за католичку цркву да учини и одобри све што се може учинити да послужи томе циљу“, папа Пио XII, у свету Еуђенио Пачели, захтевао је од Броза не само да му римокатоличке хрватске усташе „остави у животу“, већ и да оствари оно што Аустроугарска није успела током Великог рата (1914-1918).
Оно што се дешавало „у наставку“ укључујући и Брозово „ослободилачко“ обећање да се комунисти у Србији морају понашати „као окупатори“, те да „Србија нема чему да се нада“, био је резултат папско-брозовског договора.
Свој наум да свету покажу како и они „знају“ да воде рововски рат, Броз и његови војни стратези „доказали“ су на чудовишан начин: Немци (и нешто усташа поред њих) држали су се у Срему таман онолико колико им је требало – док главнина њихових трупа из Грчке није преко Босне прешла у Славонију где су им се придружиле јединице које су држале своју страну Сремскога фронта. Њихово брзо повлачење према Аустрији не били тамо положиле оружје пред западним савезницима, комунистичке јединице пратиле су „у тишини“, у складу с наредбом да са њима не улазе у оружане сукобе, чак ни кад су били дочекани пуцњавом са црквеног торња у Ђакову, седишту бискупа Антуна Акшамовића. (Занимљив је Акшамовићев случај: најпре је проглашен за ратног злочинца, а 1959. године Броз га је „помилкио“ и одликовао Орденом братства и јединства првог реда – ваљда за заслуге у сатирању Срба, рушењу православних цркава по Срему и Славонији и њихово преуређење за католичко богослужење).
Да се с усташама заиста поступало „врло пажљиво“, посведочио је пуковник Петар Пјер Божиновић рођен у Макарској, римокатолик, године 1973. на служби у Лусаки/Замбија, у оквиру војне сарадње Југославије са Замбијом, у разговору са Слободаном Јарчевићем (1942-2020), тада на раду у југословенској Амбасади у Лусаки.
Наиме, док је крајем априла и почетком маја 1945. године, као потпоручник, са својом партизанском јединицом био у патроли негде у граничној зони према Аустрији, Божиновић је запазио једну усамљену кућу и у њеном дворишту – војнике у хрватским усташким униформама. Кућу је неприметно опколио и установио да је у њој смештен Анте Павелић. Одмах је своме команданту послао курира с питањем шта да ради. Курир се брзо вратио и пренео командантово наређење да кућу одмах деблокира и да се са својом јединицом врати „на полазну позицију“. Разлог: налази се у зони коју контролише британска армија, те не би било добро да дође до неспоразума са њом. Још је добио обавештење да Павелића контролишу британски савезници и да је договорено да ће га они испоручити Југославији.
Наредног дана, Божиновић се, од свог команданта добивши наређење да оде и зароби (или ухапси) Павелића, прикрао истој оној усамљеној кући „од јуче“, али она је била празна. По прилици, тако је барем Божиновић размишљао, његов командант је у међувремену, преко својих веза, упозорио Павелића и његову дружину да се налазе у опасности и, пошто су се они отуд повукли, навање, а Божиновићу и борцима из његове јединице остављено је да верују у командантову намеру да Павелић заиста буде заробљен.
Божиновић је још рекао да је неколико година касније, док је био на служби у Генералштабу, то своје ратно искуство „ставио на папир“ и да је од свог команданта тражио да се оно објави и д на „употребу“ историчарима. Командант је одбио предлог, а Божиновићу је само преостало да свој текст преда шефу Архиве у Генералштабу.
Шта се са текстом даље дешавало, Божиновић није знао рећи.
Све у свему, Брозова „ратна стратегија“ подразумевала је потребу, и обавезу! да у Срему изгине што више србске деце, док је евентуално пробијање немачких (и усташких) одбрамбених линија остављано „за после“, па се тако догодило да је Толбухинова армија почетком априла 1945. била ближа Берлину него Броз Ђакову.
Било како било, никада се неће сазнати колико је таква комунистичко-партизанска „стратегија“ ископала србских гробова у Срему за то пола године (процене се крећу од нешто више од 13.000 колико се имена налази на њиховом споменику, до 50.000 или 80.000, колико помиње Антун Милетић, или око 180.000 погинулих, несталих и рањених, колико пише правни историчар Новица Војиновић – 1997. године један од кандидата на председничким изборима у Црној Гори), као што ће заувек остати тајна колико је Срба изгинуло од бугарске границе до Дравограда и Кочевског рога. Такву „статистику“ комунисти нису никад направили, свакако зато што би се могло показати да су у свом „ослободилачком налету“, за неколико послератних месеци сами смакли неупоредиво више србских глава него стране окупационе снаге за претходне четири ратне године заједно; ако се у то уброје и „јасеновачке и сличне заслуге“, показаће се да је комунистички допринос србском страдању много већи од онога који је досад ишао на рабош других окупатора. Немци су и иначе објавили податак да је у разним видовима њихових „блиских сусрета“ са живљем из Краљевине Југославије страдало тек нешто око триста хиљада људи. На чију душу ваља ставити оне остале – не зна се посигурно јер је и „извршиоцима“ и „организаторима“ било у интересу да сопствени „учинак“ прогласе за „колатералну штету“ ратних (не)прилика.
Посебно забавном треба сматрати чињеницу да оно што нам нуди Vojna enciklopedija (у којој, можда од срамоте, не постоји одредница ПАРТИЗАНИ), не само о Сремском фронту, ни у целости ни у појединостима не одудара од онога што су наметнуле – и све потоње власти до данас очувале –, идеолошке директиве некадашњих партијских комитета, препричаване у партизанским мемоарима (писаним много касније, по правилу „сећам се као да је јуче било…), школским уџбеницима…
На крају, да мало „парафразнемо“ друга Његоша:
„Покољења дјела суде, што је чије дају свјема“,
Па је Броза и његове, стигла општа анатема.
Аутор: Илија Петровић, историчар