Antihrist će biti prirodna posledica čovekovog duhovnog usmerenja
Razlog zbog kojeg se čovečanstvo odriče Bogočoveka nalazi se u ljudima. U čoveku se nalazi i razlog prihvatanja antihrista. „Ja sam došao u ime Oca svojega i ne primate me; ako drugi dođe u ime svoje, njega ćete primiti“ (Jn. 5,43). Obojica su imenovani kao odricatelji Hrista i primaoci antihrista, premda se o antihristu govori kao o onome koji će doći. Odricanje Hrista dolazi od duha čovekovoga i taj isti duh prihvata antihrista. Oni [koji su se tada odrekli Hrista] pribrojani su onima koji su prihvatili antihrista, iako su svoje ovozemaljsko putovanje okončali mnogo vekova pre njegovog dolaska. Oni su izvršili njegovo [antihristovo] najveće nedelo – ubistvo Boga. Zločin poput bogoubistva nije ostavljen za vreme antihrista. Nalazeći se u stanju neprijateljstva prema Hristu, njihov duh se samim tim nalazio u jedinstvu sa antihristom, iako od njega odvojen velikim vremenskim razmakom koji sada doseže kraj drugog milenijuma.
„A svaki duh koji ne priznaje da je Isus Hristos u tijelu došao, nije od Boga; i to je duh Antihrista, za kojega ste čuli da dolazi, i sada je već u svijetu“ (1. Jn. 4,3), kaže Bogoslov. Hrista se odriču oni koje vodi duh antihrista. Oni su u svome duhu prihvatili antihrista, sjedinili se sa njim, njemu se potčinili i njemu se duhom poklonili, ispovedajući ga za svoga boga. „I zato će im Bog poslati silu obmane,“ (2. Sol. 2,11), to jest – Bog će da je dopusti, „da vjeruju laži; da budu osuđeni svi koji ne vjerovaše istini, nego zavolješe nepravdu“ (2. Sol. 2,11-12). Bog je pravedan u ovome sudu. Ovim će da namiri i optuži i sudi ljudskome duhu. Antihrist će se pojaviti u svoje predodređeno vreme. Kod većine ljudi njegovom dolasku prethodiće sveopšte otpadništvo od Hrišćanske vere. Kroz otpadništvo od Hrista čovečanstvo će sebe da pripremi za prihvatanje antihrista. Prihvatiće ga u svome duhu. U samom nastrojenju ljudskog duha pojaviće se potreba, poziv antihristu, naklonost prema njemu, kao što se u nekoj ozbiljnoj bolesti pojačava žeđ za otrovnim napitkom. Poziv se izriče! U društvu se čuje jedan zavodljivi glas, iskazujući preku potrebu za božanstvom nad božanstvima, koji će da uzvisi materijalni razvoj i uspeh na jedan najviši nivo, koji će da donese na zemlju takvo materijalno blagostanje da će i nebo i zemlja da postanu preizobilni za čoveka. Antihrist će za čoveka da postane jedan logičan, pravičan, prirodan rezultat i duhovno usmerenje.
Nemanje istinskog bogopoznanja je jedna strašna nesreća za čoveka, kada dela Božija zameni đavoljim delima. Pred Hristov drugi dolazak, kada hrišćanstvo, duhovno poznanje i rasuđivanje postanu izuzetno retki, pojaviće se „lažni hristosi i lažni proroci, i pokazaće znake velike i čudesa da bi prevarili, ako bude moguće, i izabrane“ (Mt. 24,24). Sam antihrist će ljude izobilno da obasipa čudesima, zaprepašćujući i uveravajući neznavene i telu naklonjene. Slaće im znamenja sa neba koja će sami da traže i za kojima će da čeznu. Kako kaže Sveti Apostol Pavle, „onoga je dolazak po dejstvu sataninu sa svakom silom i znacima i čudesima lažnim. I sa svakom prijevarom nepravde među onima koji propadaju, zato što ne primiše ljubav istine da bi se spasli“ (2. Sol. 2,9-10). Videvši ova čudesa, neznaveni i telu naklonjeni neće zastati da promisle, te zbog sklonosti svoga duha ka duhu čudesa, u svome slepilu smesta će da prihvate satanino dejstvo kao najveću projavu sile Božije. Antihrista će da prihvataju nepromišljeno i brzopleto. Ljudi neće uvideti da njegova čudesa nemaju blagosloven, razuman cilj, nikakvo određeno značenje, da su otuđena od istine, da su glumatanje lišeno smisla, ispunjeno lažima, da su čudovišna, pakosna i besmislena, da se upinju da zaprepaste, obmanu i zavedu čarima raskošnog, ispraznog i budalastog dejstva.
Ne treba da začudi što će antihristova čudesa ushićeno i bespogovorno da prihvate otpadnici od Hrišćanstva – neprijatelji istine i Boga. Stupivši sa njim u duhovni dodir u jednom odgovarajućem trenutku, oni su sebe pripremili za otvoreno, aktivno prihvatanje glasnika i oruđa sataninog, njegovih učenja i svih njegovih dela. Sa brižnošću i tugom potrebno je napomenuti da će antihristova dejstva da stvaraju poteškoće čak i bogoizabranima. U središtu uzroka antihristovog snažnog uticaja na ljude nalaziće se paklena razvraćenost i licemerje, lukavo prikrivanje najužasnijeg zla, u njegovoj neobuzdanoj i besramnoj drskosti, u plodonosnoj saradnji palih duhova i, najzad, u sposobnosti činjenja čudesa koja će biti lažna ali zapanjujuća. Ljudski um nije u stanju da zamisli tako zlobnog čoveka kakav će da bude antihrist. Ljudsko srce, čak i ono grešno, nije u stanju da poveruje da će zlo da dosegne takav nivo kao što će da bude slučaj sa antihristom. On će glasno da se razmeće, kao što su činile i njegove preteče i praobrazi, nazivaće sebe sveštenoslužiteljem i obnoviteljem istinskog bogopoznanja. Nerazboriti hrišćani će u njemu da vide predstavnika i zaštitnika istinske religije i zato će da pristanu uz njega. Sebe će da proglasi i nazove obećanim Mesijom, a deca telesne mudrosti pohitaće mu u susret, da objave njegovu slavu, silu i božanstvo – proglasiće ga za boga i postaće njegove pristalice.
Antihrist će sebe da prikazuje smernim, milosrdnim, vrlinskim i punim ljubavi. Oni koji će kao takvom da mu kliču i da mu se priklone kao vrhovnome dobru jesu oni koji prihvataju istinu palog čovečanstva i koji se nje neće odreći zarad jevanđelske istine.
Antihrist će čovečanstvu da ponudi najuzvišenije zemaljsko ustrojstvo blagostanja i napretka. Ponudiće časti, bogatstva, raskoš, uživanje, fizičku udobnost i nasladu. Oni koji tragaju za zemaljskim stvarima prihvatiće antihrista i nazvaće ga svojim gospodarom. Čovečanstvu će da se otkriva veštim lukavstvima, kao u pozorištu, prizorima zapanjujućih čudesa, neobjašnjivih savremenom naukom. Burom zapanjujućih čudesa ulivaće strah i uveriće će mudre od ovoga sveta, uveriće praznoverne i poraziće ljudsku učenost. Svi ljudi, otuđeni od rukovođenja Svetlošću Božijom, vođeni svetlošću pale prirode, biće namamljeni da se poklone zavodniku (Otk. 13,8).
Antihristova znamenja najpre će se nalaziti u vazduhu jer je to oblast u kojoj satana uglavnom vlada (Ef. 2,2; 6,12). Znamenja će dejstvovati na čulo vida, ushićujući ga i obmanjujući. Sozercavajući događaje u svetu pred njegov kraj, Sveti Jovan Bogoslov u knjizi Otkrivenja kaže za antihrista da „činjaše znamenja velika, pa učini da i oganj silazi s neba na zemlju pred ljudima“ (Otk. 13,13). Sveto Pismo ukazuje na ovu pojavu kao na najviše od znamenja antihristovih, a mesto ovog znamenja nalaziće se u vazdušnoj oblasti, kao jedan veličanstveni prizor koji uliva strahopoštovanje. Znamenja antihrista dopunjavaće dejstva njegovog lukavog držanja; većina ljudi biće zavedena da ga slede. Protivnike antihrista smatraće pobunjenicima, neprijateljima opšteg dobra i poretka; oni će biti izlagani i prikrivenom i otvorenom progonu, mučenju i pogubljenju.
Ovi lažni duhovi, rasposlani po celome svetu, u ljudima će da podstiču uopšteno visoko mišljenje o antihristu, sveopšti zanos, njemu neodoljivo privlačenje. Sveto Pismo na mnogobrojne načine opisuje nasilnost i surovost poslednjeg progona Hrišćana. Presudno i nedvosmisleno obeležje uzeto je za ime koje Sveto Pismo pridaje ovoj užasavajućoj ličnosti nazivajući je zveri (Otk. 13,1), baš kao što je pali arhanđeo nazvan aždajom (1. Moj. 3,1; Otk. 12,3). Ova imena ispravno opisuju oba neprijatelja Božija. Jedan deluje prikriveno, drugi otkrivenije, dok zver, koja je slična svim zverima, u sebi objedinjuje razne varijante svireposti, „i zvijer koju vidjeh bijaše slična risu, i noge joj kao u medvjeda, i usta njezina kao usta lava“ (Otk. 13,2), „I dade joj aždaja silu svoju i prijesto svoj i vlast veliku“ (Otk. 13,2).
Na svetitelje Božije spustiće se zastrašujuće iskušenje: da bi bili zavedeni umnožiće se lukavstvo, licemerje i veličanstvo progonitelja. Prefinjeni, domišljati, lukavošću prikriveni progoni, ograničenja i neograničena vlast mučitelja dovodiće ih u najteže okolnosti. Njihov mali broj biće beznačajan za čovečanstvo, a njihovo mišljenje biće smatrano slabim i nemoćnim. Podnosiće opšti prezir, mržnju, klevetu i ugnjetavanje. Snalaziće ih nasilna smrt. Samo uz naročitu pomoć Božanske blagodati i njome rukovođeni, izabranici Božiji biće u stanju da se odupru neprijatelju Božijem, da pred njim i pred ljudima ispovede Gospoda Isusa.
Odlomak iz eseja „O čudesima i znamenjima“ Svetog Ignjatija Brjančaninova
Prevod: Nataša Kolundžić