Advokatska kancelarija Radić: Da li je dozvoljeno, bez saglasnosti učenika ili roditelja, sakupljati i trajno čuvati lične podatke (Zdravitas?!)
Ne pominju se mogući rizici da trajno sakupljeni lični podaci mogu služiti za ucene, kompromitovanje nekadašnjih učenika, studenata, roditelja…
Ministarstvo prosvete
Min. Slavica Đukić Dejanović
Zbog bojazni da se radi o povredi propisa koji garantuju osnovna ljudska prava, a i zbog nemogućnosti primene nejasnih i nedefinisanih pojmova „rod” (gender) iz čl. 8. i „rodni identitet” (gender identity) iz čl. 110. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja – predlažemo Ministru prosvete, Slavici Đukić Dejanović da bez odlaganja
stavi van snage
primenu Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, u delu koji predviđa da se u elektronskom obliku evidentiraju i preko JOB-a (Jedinstveni obrazovni broj) i JISP-a (Jedinstveni informacioni sistem prosvete) trajno čuvaju lični podaci o:
„deci, učenicima, odraslima i studentima obuhvaćenim formalnim obrazovanjem, o roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima i o zaposlenima”
Pored podataka za određivanje telesnog i motoričkog statusa učenika iz tačke Za) Zakona, tačka 4) člana 177. Zakona obuhvata i druge podatke:
4) podaci za određivanje funkcionalnog statusa deteta, učenika i odraslog: podaci dobijeni na osnovu procene potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške koju utvrđuje interresorna komisija, odnosno ustanova, i unose se u registar kao podatak o postojanju funkcionalnih poteškoća u domenu vida, sluha, grube ili fine motorike, intelektualnih poteškoća, poteškoća sa komunikacijom, sa ponašanjem i socijalizacijom.*
Zbog zakonske obaveze da se primenjuju pojmovi džender i dženderski identitet, predviđeni članovima 8. i 110. Zakona (usvojenog dok je Ministar S. Đ. Dejanović bila Predsednik Narodne skupštine), ne postoji mogućnost uzimanja tih podataka jer svako lice može da se izjašnjava o svom identitetu: da je muškog pola, da je ženskog pola, da je fluidan, da je mačka, da je slepi miš i sl. – ili jedan od 76 poznatih identiteta.
Ne postoji OBJAŠNJENJE ni pravni osnov zašto bi se ti podaci trajno (desetinama ili stotinama godina) koristili i čuvali u elektronskom obliku, u mobilnim telefonima direktora škola, nastavnika, brojnih privatnih obrađivača tih podataka itd.
Smatramo da Ministarstvo prosvete nije stručno ni osposobljeno da može ispuniti obavezu stavljenu na sajt Ministarstva: „da obrađuje podatke u pogledu administriranja sistema, čuvanja i zaštite podataka”.
Podaci, koji bi se godinama sakupljali o svakoj ličnosti, uz obavezu trajnog čuvanja, veoma su interesantni za statistiku, za strateške planove, za farmaceutsku industriju kao i za političke, imovinske i druge ucene.
Iz navedenih razloga neosnovano je tvrditi da nije potrebna saglasnost dece, ili njihovih roditelja, za trajno sakupljanje podataka koji se mogu koristiti tokom čitavog njihovog života za potrebe suprotne njihovoj bezbednosti i interesima.
Neostvariva je i netačna poruka objavljena na sajtu Ministarstva koja glasi: „JOV i podaci o učenicima se koriste isključivo za praćenje sistema i niko, osim roditelja i škole, neće imati mogućnost uvida u bilo koji pojedinačni podatak učenika”
Da li Ministar, Ministarstvo prosvete, Vladina Kancelarija i privatni obrađivači mogu garantovani tajnost tih podataka tokom narednih desetina ili više godina?
Da li stotine i hiljade direktora škola, nastavnika i obrađivača tih podataka mogu garantovati da nikada neće izgubiti svoje mobilne telefone sa prikupljenim podacima, da se nakon desetak ili više godina neće prisetiti tadašnjih učenika, a sada direktora, političara, bankara i njihovih ličnih podataka iz vremena školovanja itd.? Ako će ta lica, raskidom radnog odnosa izbrisati te podatke, da li će to učiniti komisijski, na način predviđen Zakonom o zaštiti ličnih podataka i da li će tom prilikom dati izjavu da te podatke nisu kopirali i da ih nikada neće koristiti?
Obrazloženje
U skladu sa odredbama čl. 175. i 177. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu i Ministarstvo prosvete zaključili su, na neodređeno vreme, SPORAZUM O SARADNJI kojim su uredili prava i obaveze u vezi uspostavljanja i upravljanja softverskim rešenjem informacionim sistemom za evidentiranje i praćenje telesnog i motoričkog statusa učenika u okviru nastave fizičkog i zdravstvenog vaspitanja (u daljem tekstu: Zdravitas):
Na taj način Ministarstvo je svoje obaveze prebacilo na Kancelariju.
čl.4. Sporazuma predviđa obavezu ugovornih strana da potpišu i poseban Ugovor o obradi podataka o ličnosti;
čl. 8. Sporazuma obavezuju Ministarstvo i kancelariju na tajnost podataka, informacija i dokumenata koji će se, tokom sprovođenja aktivnosti, dobijati ili primati;
čl. 5. konstatuje da Kancelarija nije odgovorna za štetu koja bi nastala usled postupanja ovlašćenih lica pri pristupu, korišćenju i obradi podataka iz sistema Zdravitas.
UGOVOROM O OBRADI LIČNIH PODATAKA, zaključenim 16.9.2024. godine, Ministarstvo je nazvano „rukovaoc”, a Kancelarija „obrađivač”.
čl.4. „Obrađivač je dužan da obrađuje podatke o ličnosti samo na osnovu pismenih uputstava Rukovaoca, uključujući i uputstvo u odnosu na prenošenje podataka o ličnosti u druge države ili međunarodne organizacije čl.5.: „Ugovorne strane su dužne da sprovode odgovarajuće mere zaštite kako bi bio dostignut odgovarajući nivo bezbednosti u odnosu na rizik,…”
čl.8.: „Obrađivač može da poveri obradu PODOBRAĐIVAČU samo ako ga Rukovaoc za to ovlasti na osnovu opšteg ili posebnog pismenog ovlašćenja”.
Istovremeno sa zaključivanjem ovog Ugovora, 16. 9. 2024. godine, ugovorne strane potpisale su 8 Priloga.
Prilog 5: „Obrada se vrši na osnovu posebnog ovlašćenja Rukovaoca broj: 610-00-970/2/20.. od 16.09.2024. U skladu sa navedenim ovlašćenjem, kao PODOBRAĐIVAČI odobreni su:
– SAGA d.o.o.
– Fakultet organizacionih nauka (.. .),
– privredno društvo PortalMaster Solutions d.o.o. (. . . ) i
– Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja ( )
Na taj način, prava i obaveze preuzete od Ministarstva, Kancelarija je prenele na podobrađivače.
Nakon sprovedene vanredne terenske inspekcije kontrole nad primenom Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, Poverenik je izdao Saopštenje u kome navodi: „Na osnovu činjeničnog stanja utvrđeno je da Ministarstvo prosvete obrađuje podatke u skladu sa članom 12. ZZPL, kao i da za predmetnu obradu nije potreban pristanak lica.”
U Saopštenju se ne pominje prenos prava i obaveza sa Ministarstva na Kancelariju, a zatim sa Kancelarije na podobrađivače. Takođe se ne pominju ni mogući rizici, da trajno sakupljeni lični podaci – u čijem sakupljanju, korišćenju i čuvanju je tokom godina učestvovalo na stotine ili hiljade lica – mogu služiti za ucene, kompromitovanje nekadašnjih učenika, studenata, roditelja i sl.
Advokatska kancelarija Radić
Odgovor Ministarstva prosvete: Na kraju srednje škole biće uvedena mera anonimizacije podataka
Hvala Vam na dostavljenim detaljnim informacijama i zaključcima, žao nam je što ovaj segment, čuvanja podataka, niste uzeli u analizu sa većom pažnjom.
Podaci o ličnosti neće biti zadržani duže nego što je to neophodno za ostvarenje svrhe za koju su obrađivani. Podaci će se koristiti za praćenje učenika tokom njihovog školovanja (od trećeg razreda osnovne škole do završetka srednje škole), nakon toga će biti uvedena mera zaštite anonimizacija.
U skladu sa propisima o zaštiti podataka o ličnosti, podaci se čuvaju anonimizirani trajno u okviru Državnog data centra.
Ministarstvo prosvete
Sektor za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje
Advokatska kancelarija Radić: Anonimizacija podataka sporna iz tehničkih razloga
Zahvaljujemo na brzom reagovanju. Verujući da će primena zdravitasa, džendera i sl. biti obustavljena, nismo želeli da otvaramo pitanje ili problem anonimizacije, planirane na kraju školovanja, za najmanje 5 godina.
Ako zanemarimo otkrića Edvarda Snoudena i Džulijana Asanža (https://www.bbc.com/news/uk-34444233, https://www.youtube.com/watch?v=quj2NG34834), primera radi Republički geodetski zavod imao je problem sa hakerskim napadom kada su nestali podaci.
Osim toga, anonimizacija podataka je sporna iz tehničkih razloga. Naime, da bi korisnik uopšte mogao da koristi mobilni telefon na operativnom sistemu Android, mora da unese svoje lične podatke, odnosno da generiše adresu na Guglovom serveru gmail.com. Slično je i sa mobilnim telefonima Apple Iphone. Ako mobilni telefoni sadrže i podatke za plaćanje (kreditna kartica i sl.), ti podaci su još detaljniji. Na taj način, čim neki korisnik instalira aplikaciju na svoj mobilni telefon – odmah se zna koji je to korisnik, pa je pominjanje bilo kakvog „anonimizovanja“ neosnovano.
A za to vreme, svi podaci iz mobilnog telefona već se obrađuju u farmaceutskim, zdravstvenim i na drugim interesnim mestima…
Advokatska kancelarija Radić
Izvor: Stanje stvari